پرده‌برداری واشنگتن پست از «نبرد پنهان» طالبان در پنجشیر

روزنامه واشنگتن پست طی یک گزارش ویژه از «نبرد پنهان» طالبان در ولایت/استان پنجشیر خبر داده‌ است.

به گزارش این روزنامه، طالبان صدها نیروی ویژه خود را که شامل واحد ویژه موسوم به « واحد سرخ» است در پنجشیر جابجا کرده‌اند.

بعد از نزدیک به ۱۰ ماه، خبرنگار واشنگتن‌پست نخستین خبرنگار خارجی و مستقلی است که رسما اجازه یافته است به پنجشیر برود و بخشی از سفرش «بدون همراهی یک مسئول طالبان» بوده است. خبرنگار این روزنامه نوشته که همین بخش که او توانست در تنهایی با بعضی از مردم محل که از شناسایی شدن از سوی طالبان در هراس بودند صحبت کند، دریچه‌ای را در مورد آنچه زیر پوست پنجشیر جریان دارد باز کرد.

به گزارش این روزنامه که با چند تن از اهالی پنجشیر صحبت کرده است، جنگ میان نیروهای «جبهه مقاومت» به رهبری احمد مسعود و نیروهای طالبان هر از گاهی رخ می‌دهد. یک تن از کشاورزان پنجشیری به واشنگتن پست گفته که همواره شاهد انتقال اجساد نیروهای طالبان بوده است.

این روزنامه از قول مردم پنجشیر نوشته که شمار زیادی از مردم غیرنظامی در جنگ دو طرف کشته شده‌اند.

شماری هم گفته‌اند که هر دو طرف درگیری در پنجشیر مشغول تبلیغات جنگی هستند؛ در حالیکه «جبهه مقاومت ملی» تلفات طالبان در درگیری‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کند، طالبان نبود جنگ و وجود امنیت و آرامش را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

از بدو روی کار آمدن گروه طالبان به قدرت، پنجشیر و اندراب، دو دره‌ای همجوار مرکز تنش و جنگ بوده است.

طالبان اما به طور عموم جنگ در این مناطق را که عمدتا تاجیک نشین‌اند، تکذیب کرده است و همواره تاکید داشته که آنچه رخ می‌دهد «رویدادهای کوچک امنیتی» است.

ماه گذشته اسکندر کرمانی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی اجازه رفتن به ولایت پنجشیر را نیافت. دسترسی معلوماتی به پنجشیر به شدت محدود است و تنها راه دسترسی به معلومات صحبت با مردم محل است.

گزارش‌های متعدد از بدرفتاری، بازداشت‌های گروهی، شکنجه و قتل‌های صحرایی در پنجشیر و اندراب منتشر شده است که گروه طالبان اکثرا آنها را تکذیب می‌کنند.