خشونت افسارگسیخته

حمله موتربمب به مکتب/مدرسه «سیدالشهدا» در غرب شهر کابل، جنایت علیه بشریت است. این حمله نشانه جنون انسان‌کشی در وجود گروه‌های تروریستی فعال در کشور است. هم‌چنان وقوع این حمله، نشانه ضعف نهادهای امنیتی در پیش‌گیری از حملات تروریستی بر اماکن غیرنظامی، تأسیسات عامه و افراد بی‌دفاع ملکی است. دولت مسوولیت دارد تا عاملان این جنایت ضد بشری را شناسایی کند و در روشنایی قانون مورد مجازات قرار دهد. هم‌چنان نهادهای امنیتی باید حمله به مکتب «سیدالشهدا» را به مثابه زنگ خطری درک کنند که از احتمال وقوع حملات مشابه در سایر نقاط کشور هشدار می‌دهد. باید این حمله به عنوان بارزترین مصداق جنایت علیه بشریت در سطح ملی و بین‌المللی محکوم شود و عاملان آن مورد بازخواست قرار گیرند.

متأسفانه حملات علیه غیرنظامیان در فاز تازه جنگ در کشور افزایش یافته است. هشت روز پیش از حمله مرگ‌بار غرب شهر کابل، داوطلبان آزمون کانکور در مرکز ولایت لوگر هدف حمله موتربمب قرار گرفتند. در حمله لوگر که در دهم ثور رخ داد، دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ۱۱۰ تن دیگر زخمی شدند. این حمله به عنوان جنایت علیه بشریت با محکومیت گسترده همراه شد.

در پانزدهم ثور/اردیبهشت، موتر حامل کارمندان صحت عامه/بهداشت ولایت پنجشیر در ولسوالی/شهرستان کلکان در شمال کابل هدف حمله قرار گرفت. این حمله نیز که تلفاتی در پی داشت، نشانه عدم تفکیک بین نظامیان و غیرنظامیان از سوی گروه‌های تروریستی و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی جنگ و حقوق بین‌المللی بشردوستانه در جنگ جاری در کشور است.

چهار روز پیش، نعمت‌الله روان، گوینده و فعال رسانه‌ای کشور را در قندهار ترور کردند. پیش از آن چندین خبرنگار و فعال رسانه‌ای در ولایات دیگر کشور هدف حملات هدفمند قرار گرفته بودند.

حتا مردم ملکی در صف نماز در کشور مصونیت ندارند. گروه‌های تروریستی که زیر نام اسلام فعالیت می‌کنند، بارها مرتکب حمله علیه نمازگزاران شده‌اند. همین ده روز پیش هفت نمازگزار را در بغلان تیرباران کردند. یک سال پیش، در همین ماه، هشت نمازگزار دیگر را در پروان گلوله‌باران کرده بودند.

خشونت‌های انجام شده در برابر غیرنظامیان نشان می‌دهد که هیچ‌‎کسی و از هیچ گروه و طیف جامعه افغانستان در برابر اقدامات تروریستی مصون نیست. متأسفانه تا هنوز علیه حملات تروریستی انجام‌شده در برابر غیرنظامیان به جز از محکومیت کاری انجام نشده است.

خشونت‌های افسارگسیخته کنونی را باید جدی گرفت. علت ادامه افسارگسیخته‌گی در خشونت‌های کنونی گروه‌های تروریستی نادیده گرفتن خشونت‌های قبلی این گروه‌ها است. جهان نباید در برابر این خشونت‌ها ساکت بماند. اگر جلو خشونت‌های موجود گرفته نشود، فردای افغانستان بسیار ناگوارتر از وضعیت اکنون آن خواهد بود.

متأسفانه غرب کابل در سال‌های اخیر شاهد بیش‌ترین رویدادهای تروریستی بوده است. عمدتاً مسوولیت این حملات را گروه داعش برعهده گرفته است.

حملات انجام شده در غرب کابل به صورت واضح علیه یک فرقه مذهبی و یک گروه قومی خاص بوده است. بیش‌ترین قربانیان این حملات نیز دانش‌آموزان بوده‌اند. در همین حمله‌ای که روز گذشته انجام شد، براساس آمارهای ابتدایی، ۳۰ نفر کشته و ۵۲ نفر دیگر زخمی شدند. اگر تدابیر امنیتی در سطح شهر کابل و به ‌ویژه در بخش آسیب‌پذیر غرب این شهر تشدید نشود، حملات مشابه دیگری نیز رخ خواهد داد.

باید تأکید کرد که حمله بر تأسیسات عامه و غیرنظامیان در کشور افزایش یافته است. این حملات ضمن آن‌که خلاف حقوق بین‌المللی بشردوستانه و قوانین بین‌المللی جنگ است، از منظر دین اسلام نیز مردود است. با این حال، انفجار پل در قندهار و انفجار پایه‌های برق در شمال کابل از رویدادهای تازه‌ای است که در کشور رخ داده است. هم‌چنان در هفته‌های اخیر شمار تلفات غیرنظامیان نیز بسیار بلند بوده است. این تلفات با توجه به این‌که فعلاً جنگ‌ وارد ساحات مسکونی در شماری از ولایات شده، افزایش بیش‌تری خواهد یافت. در حال حاضر، زنده‌گی غیرنظامیان در افغانستان بیش از هر زمان دیگر در معرض تهدید واقع شده است. باید خطر تشدید خشونت‌ها و احتمال افزایش تلفات غیرنظامیان در کشور را جدی گرفت. جهان باید طرف‌های جنگ در افغانستان را وادار کند که به جان غیرنظامیان احترام بگذارند. در غیر این صورت، جنایات بسیاری در این کشور رخ خواهد داد.