مسئول لغو نشست نمایندگان دولت افغانستان وطالبان در قطر کیست

نشستی که قرار بود پس از ماهها تلاش بین افراد اعزامی از افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر انجام شود به دلایلی قابل پیش بینی لغو شد و در پی آن طالبان، دولت افغانستان را و افغانستان، قطر را و متقابلا میزبان نشست هم طرف افغان را مقصر معرفی می کند.

نگاه نو_ به گزارش ایرنا، نشست بین افغان ها برای صلح در دوحه که برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری برگزار شده بود به دلیل عدم آمادگی میزبان برای پذیرش فهرست ۲۵۰ نفری تیم اعزامی افغانستان که توسط دولت بسته شده بود ، لغو شد.
طالبان ارایه این فهرست بلند بالا را از سوی دولت افغانستان غیر منطقی خواند و به همین خاطر مسئول لغو جلسه مذاکره را دولت افغانستان برشمرد ، اما کابل این اتهام را رد کرد .
در این میان ، آمریکا که بارها مامور امور خارجه خودش مذاکرات متعددی با طالبان داشته و بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان به کرات نشست صلح بدون طرف اصلی برگزار کرده از لغو نشست دوحه ابراز تاسف کرده است.
ریاست جمهوری افغانستان ۲۹ فروردین ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد که برای رسیدن به صلح با عزت به صدای تمام مردم و نمایندگان آنها تعهد دارد و به همین دلیل فهرستی را با احزاب سیاسی و اجتماعی توسط یک کمیته غیر دولتی تهیه کرد که به علت علاقه مندی زیاد شرکت کنندگان فهرست طولانی شد.
ریاست جمهوری افغانستان تهیه فهرست هیأت شرکت کننده را دلیلی برای تعهد و علاقه مندی خود برای تأمین صلح خوانده و گفته است که برای موفقیت آن هیأت نیز دعا کرده بودیم اما این فهرست از طرف دولت قطر پذیرفته نشد و آنها بدون احترام به اراده مردم و دولت افغانستان فهرست دیگری را که نمی توانست از بخش های مختلف مردم نمایندگی کند، فرستادند.
دولت افغانستان رد فهرست تهیه شده این کشور توسط قطر را بی احترامی به اراده ملی مردم خوانده و گفته است که از قطر خواستیم هیأت تعیین شده را بپذیرند اما به دلیل رد درخواست دولت افغانستان این نشست لغو شد.
ریاست جمهوری افغانستان گفته است، اکنون که نشست قطر لغو شده است روند برگزاری «لویه جرگه مشورتی» را تسریع خواهد کرد تا مردم این کشور نظر خود را در باره صلح ارائه کنند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، به رغم آن که خود در دولت است نظری دیگر دارد و معتقد است که نشست قطر به دلیل سوء مدیریت برهم خورده و فرصت به وجود آمده برای گفت‌ وگو از دست رفته است.
وی امروز دوشنبه در نشست شورای وزیران با ابراز تاسف از لغو نشست قطر، گفت که سوء مدیریت باعث لغو نشست قطر شد اما او نه گفت که این سوء مدیریت از طرف کدام سمت میز یا کشور بوده است.
گروه طالبان که از اول با فهرست دولت مخالفت کرده و گفته بود که نشست قطر دعوت به محفل عروسی نیست که افغانستان ۲۵۰ نفر نماینده به آن اعزام کند ؛ اعلام کرد که این نشست از پیش برنامه ریزی شده است و اکنون دولت افغانستان را مقصر لغو نشست قطر معرفی می کند.
گروه طالبان دولت افغانستان را به ایجاد بی ‌نظمی در برگزاری این نشست متهم کرده و گفته است که تنظیم کنند‌گان نشست بین‌ افغان ها در قطر به وضوح گفته بودند که افراد اعزامی از کابل در این نشست تنها نماینده شخصی خود هستند و نمی توانند دولت را نمایندگی کنند.
اما «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان و «محمد عمر داوودزی»، تاکید کرده ‌بودند که افراد دلخواه خود را به نمایند‌گی از حکومت افغانستان در این نشست خواهند فرستاد.
طالبان در اطلاعیه ای نوشته است که این اقدامات تلاشی برای تعویق نشست بین‌الافغانی قطر و گامی بر ضد صلح بوده است.
تنها طالبان با این فهرست دولت افغانستان مخالفت نکرده است بلکه شماری از نهادهای مدنی و سیاست مداران افغان نیز با بیان مخالفت خود با هیأت ۲۵۰ نفری ، آن را فهرست دلخواه دولت برشمرده اند.
«عطا محمد نور» یکی از افراد شاخص حوزه سیاست و عضو برجسته حزب جمعیت اسلامی افعانستان است که در همین ارتباط گفته بود با فهرست اعلام شده دولت برای شرکت در نشست قطر مخالف است و همراه با این کاروان در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد.
برخی منابع افغانستان دلایل دیگری را نیز برای لغو نشست قطر نوشته اند که از جمله می توان به نوشته های روزنامه «۸ صبح» اشاره کرد که نیدرکی آشکار با دولت دارد.
این روزنامه به نقل از منبع آگاه نوشته است که دولت افغانستان خواستار موجودیت پرچم ‌افغانستان، نشر اطلاعیه مشترک پس از پایان نشست مبنی بر محکوم کردن جنگ جاری، مداخله نکردن دولت قطر در طرح‌ های نشست و ترکیب هیأت اعزامی‌ دولت افغانستان بود که این خواست‌ ها از طرف دولت قطر پذیرفته نشد.
۸ صبح نوشته است که دولت افغانستان همچنین خواستار عدم مداخله قطر در نشست صلح شده بود و گفته بود که میزبان اصلی این نشست مرکز مطالعات جنگ و مطالعات بشری مسئولیت هماهنگی برنامه‌ها را داشته باشد.
«محمد ناطقی» رئیس کمیته سیاسی احزاب افغانستان در مورد علت لغو می گوید در فهرستی که دولت قطر جایگزین کرد نام ۲۴۳ شرکت‌ کننده درج شده بود اما نام بسیاری از شرکت‌ کنند‌گان که در فهرست کاخ ریاست جمهوری وجود نداشت و از طرف قطر حذف شده و نام‌های دیگری در این فهرست افزوده شده بود.
رئیس کمیته سیاسی احزاب احتمال می دهد که این کار در هماهنگی دولت قطر، دفتر سیاسی ‌گروه طالبان در دوحه و «مرکز مطالعات جنگ و مطالعات بشری» که میزبان این نشست بود، در فهرست منتشره دولت افغانستان تغییراتی وارد شده باشد.
برخی منابع هم به نقل از توئیت «سلطان برکت» ، رئیس مرکز مطالعات جنگ و مسایل بشری انستیتوی دوحه که قرار بود میزبان این نشست باشد، نوشته است که بر سر فهرست شرکت ‌کنندگان این نشست بین طرف‌ها توافق بدست نیامد، هر چند در باره برنامه آن اختلاف نظری وجود نداشت.
«زلمی خلیل زاد» مامور ویژه وزارت امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان در توئیتی نوشته است که از تعویق نشست بین‌الافغانی دوحه ناامید شده است.
خلیل زاد طرف های دخیل در امر صلح را با تعهد به اهمیت گفت ‌و گو و روند صلح تشویق کرده و گفته است اگر نیاز به همکاری در این مورد باشد وی حاضر به کمک است.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز بتازگی در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از لغو نشست قطر ابراز تأسف کرده و کاری که خودش نکرده است را از دولت افغانستان خواسته تا برای برگزاری نشست دوحه تسریع کند.
وی از طرف های صلح افغانستان خواسته است که راه صلح را در پیش گیرند و نشست قطر را برگزار کنند و این در حالی است که یکی از بهانه های اصلی طالبان برای تداوم جنگ حضور نظامیان خارجی از جمله آمریکایی در افغانستان است و واشنگتن هرگز برای رفتن تعهد نمی دهد.
در حال حاضر نشست مشترک با حضور دو طرف افغان در دوحه به رغم آن که جزء نشست های رسمی برای صلح نبود و می تواند مقصر لغو آن هر کسی باشد، اما مشخص است که با توصیه های مقامات خارجی امکان برگزاری دوباره آن ممکن است میسر نشود که البته تکرار یا عدم تکرار آن را زمان نشان خواهد دارد.
بخش دیگر این داستان بستگی به میزبان دارد که آیا بار دیگر برای برگزاری چنین نشستی تلاش خواهد کرد یا خیر؟ روشن نیست که دور بعدی گفت و گوی طالبان و نمایندگان آمریکا که گفته شده تنها بر سر زمان بندی خروج نظامیان خارجی از افغانستان متمرکز خواهد بود، دکی و در کجا انجام می شود اما ازبکستان یکی از گزینه های مکانی محتمل است.
آساق*۲۹۱*۱۱۰۴**