روایت ۲۰ سال زندگی جوانی در بامیان جایزه بهترین مستند بفتا را گرفت

مستند “کودکی من، وطن من” روایتی از داستان پر فراز و نشیب یک شهروند افغانستان از دوران کودکی تا جوانی برنده جایزه بهترین مستند فیلمبرداری بفتا شد. فیل گرابسکی، فیلم‌ساز و شعیب شریفی، مستندساز و روزنامه‌نگار افغان از تهیه‌کنندگان این فیلم هستند.

در مراسم اهدای جوایز بفتا یا آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا، که یکشنبه شب (۸ مه) در لندن برگزار شد، شمار زیادی از جهان فیلم و بازیگری بریتانیا شرکت داشتند.

مستند “کودکی من، وطن من” روایت‌گر داستان پر فراز و نشیب یک افغان “میرحسین” از دوران کودکی تا جوانی‌ست و طی بیست سال گذشته در افغانستان فیلم برداری شده است.

فیل گرابسکی ساکن شهر برایتون، شرق ساسکس، انگلستان است. شرکت او فیلم‌های مستند برای تلویزیون و سینما تولید می‌کند.

.

آقای گرابسکی در مراسم دریافت این جایزه گفت: “من و شعیب، میر حسین را در سال ۲۰۰۲ در یک مغاره در بامیان پیدا کردیم. با گذشت زمان این کودک بزرگ شد، استعدادش شکوفا شد و حالا یک فیلمبردار رویدادهای خبری است که کار خود را با برگشت طالبان به قدرت، از دست داده است.”

او گفت “چهار ویرایشگر این فیلم در شرکت من در سالیان گذشته همه زنان بوده‌اند و حالا با محدودیت‌هائیکه در برابر زنان در افغانستان ایجاد شده، شما تصور کنید که آن‌ها (زنان) چه احساسی دارند،” آن‌ها مثل ما هستند و زندگی‌شان به گونه اساسی محدود شده است”.

او در حضور مخاطبانی‌که بیشترینه از بریتانیا و دست اندرکاران رسانه‌ای کشورهای دیگر بودند گفت، “من از شما می‌خواهم که لطفا افغانستان را فراموش نکنید”.

آقای گرابسکی با اشاره به بی‌توجهی شرکت‌های متقاضی فیلم‌ها گفت، برخی از این شرکت‌ها دیگر به افغانستان علاقه ندارند و این در حالی است که ۱۶۰ هزار نفر در این کشور در ظرف بیست سال گذشته کشته شده است و بیش از دو تریلیون دلار در آن‌جا مصرف شده است. چه کسی به افغانستان اهمیت می‌دهد؟

او گفت “به افغانستان اهمیت بدهید، ما از بسیار نزدیک مسائل را دنبال می‌کنیم”.

شعیب شریفی خبرنگار و فیلم‌ساز گفت “ما از بیست سال گذشته به سختی روی روایت یک داستان کار کردیم و این داستان صبر و تحمل یک ملت است، ملت بزرگی مثل شما. ملتی که مردمانش همدیگر را دوست دارند.”

آقای شریفی گفت از بریتانیا تشکر می‌کنم که به این داستان‌ها اهمیت می‌دهد.

بفتا بر حمایت از خلاقیت، فرصت ها و تغییرات اجتماعی برای همه از طریق قدرت دگرگون کننده فیلم، بازی و تلویزیون تمرکز دارد

بفتا، آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا یک موسسه خیریه هنری مستقل پیشرو در جهان است که بر حمایت از خلاقیت، فرصت‌ها و تغییرات اجتماعی برای همه از طریق قدرت دگرگون کننده فیلم، بازی و تلویزیون تمرکز دارد.این آکادمی علاوه بر مراسم جوایز شناخته شده در سطح جهانی، در طول سال برای حمایت و ترویج نسل بعدی استعدادها و شکستن موانعی که کار افراد با استعداد را برای ایجاد مشاغل در صنایع خلاق دشوار می کند، فعالیت می‌کند.

حمایت از استعدادها و افزایش نمایندگی برای آینده خلاقانه و تجاری فیلم، بازی و تلویزیون بخشی از اهداف بفتا است. این نهاد به همه افراد با استعداد، صرف‌نظر از پیشینه آن‌ها، فرصت‌های حرفوی را مساعد می‌کند. فعالیت‌های هنری بفتا همچنان شامل فراهم کردن بورسیه های بین‌المللی، کلاس‌های کارشناسی ارشد، کارگاه ها، طرح‌های مربیگری و فعالیت های مدارس در بریتانیا، ایالات متحده و چین است.