تفاوت MBA با DBA: کدام مناسب من است؟

✍ امیر شاهرخی

?با توسعه دانش مدیریت و آگاهی روزافزون مدیران از اهمیت یادگیری دانش و مهارت‌ها مورد نیاز کسب‌وکار، دوره‌ها و رشته‌های دانشگاهی متنوعی برای رفع این نیازها در دنیا شکل گرفته است.

?آموزش‌های مدیریتی ضمن خدمت، مربی‌گری برای توسعه مهارت‌های رهبری و دوره‌هایی جامع مانند MBA و DBA تنها چند نمونه از این ابزارها است که در دانشگاه‎ها و موسسات توسعه‎ای ایجاد شده است. در این میان دوره‌های MBA و DBA در ایران بیش از سایر موارد به چشم می‌خورد.

?این در حالی است که علاقه‌مندان به تحصیلات مدیریتی، اغلب در برخورد با آموزش‌های متنوع ابهام دارند و نمی‌توانند به درستی تصمیم بگیرند آیا اساساً مخاطب این دوره‌ها هستند یا نه و اگر بله، کدام یک از این دوره‌ها مناسب ایشان است. در این یادداشت سعی شده است تفاوت دو رشته MBA و DBA برای شناخت بیشتر علاقه‌مندان به زبانی ساده بازگو شود.

?هدف از دوره MBA (یا دوره عالی اداره کسب‌وکار) به عنوان تحصیلات دانشگاهی، آماده کردن افراد برای مدیریت و انجام کسب‎وکار در دنیای واقعی است.

?مخاطبان MBA که معمولاً افرادی با پیشینه تحصیلی غیرمرتبط با مدیریتند (مثلا مهندسی، هنر یا پزشکی)، وارد این دوره‌ها می‌شوند تا با دانش و چالش‌های محیط کسب‌وکار به صورتی منظم و نسبتاً جامع آشنا شوند و به بینشی صحیح درباره کسب‌وکار دست یابند. هدف اصلی این دوره‌ها، کسب آمادگی لازم برای کارآفرینی و یا مدیریت در مقام عمل است.

?در مقابل، DBA (یا دکتری اداره کسب‌وکار) در اصل یک دوره دانشگاهی، برای یادگیری روش تحقیق در مسائل مدیریتی است. در این دوره خودِ «یادگیری» و پژوهش موضوع یادگیری است: «چگونه یادگرفتن و تحقیق را برای حل مسائل کسب‌وکار بیاموزیم؟»

?به این معنی، در دوره DBA تمرکز اصلی بر روش تحقیق در مدیریت برای حل مسائلی است که تاکنون در منابع علمی به صورتی شایسته و مکفی حل نشده است.

?اگر تصمیم به توسعه دانش و مهارت‌های مدیریتی خود دارید پیش از انتخاب، از تناسب محتوای آموزشی ارائه شده با نیاز خود مطمئن شوید.