غنی ‘اعتماد به شرکای خارجی’ راعامل سقوط افغانستان دانسته است

اشرف غنی، آخرین رئیس جمهوری افغانستان قبل از سقوط کابل به دست طالبان گفته است که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک کشور گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند زیرا طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرد.

با اعلام خروج سریع و کامل نظامی آمریکا از افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان بدون برخورد با مقاومت چندانی از سوی نیروهای دولتی به سرعت به سوی کابل پیشروی کردند.

اولین اظهارات عمومی آقای غنی در مورد دلیل خروج از کابل در گفتگوی با ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد مشترک ارتش بریتانیا از رادیو بی‌بی‌سی پخش شده است.

اشرف غنی که پس از خروج از افغانستان به امارات متحده عربی رفته است گفت که درک می‌کند که مردم افغانستان او را برای سقوط سریع کشورشان به دست طالبان سرزنش می‌کنند اما افزود که دلیل اصلی این واقعه اعتماد او به “شرکای بین‌المللی” از جمله ایالات متحده بوده است.

پس از سقوط افغانستان، رئیس جمهوری آمریکا ارتش افغانستان را به خاطر اینکه با وجود دریافت تجهیزات پیشرفته در برابر پیشروی طالبان مقاومت نکرده بود مسئول دانست.

کارشناسان گفتند که ارتش ملی افغانستان هنوز از لحاظ برنامه‌ریزی و اجرای عملیات نسبتا پیچیده نظامی از جمله استفاده همزمان از نیروی هوایی و زمینی تجربه کافی نداشت و در این زمینه به مستشاران آمریکایی متکی بود. با خروج سریع آمریکاییان، نیروهای دولتی اعتماد به نفس و توان عملیاتی خود را از دست دادند.

به گفته رئیس ستاد ارتش آمریکا پیشنهاد شد بود که ایالات متحده و ائتلاف به رهبری این کشور تعدادی از مستشاران نظامی را جهت حمایت از ارتش افغانستان در آن کشور نگه دارند اما رئیس جمهوری آمریکا این پیشنهاد را نپذیرفت.