وزارت مالیه: روند تصفیه مالیات را ساده و سریع کرده‌ایم

وزارت مالیه افغانستان اعلام کرده است که روند تصفیه مالیات را ساده ساخته و پس از این مالیه‌دهندگان بجای ارایه ۱۳ نوع سند، ۵ نوع سند ارایه خواهند کرد.

نگاه نو_ وزارت مالیه کشور اعلام کرده است که برای ارایه‌ی خدمات به موقع و بهتر، روند تصفیه مالیات ساده و سریع شده است طوری که پس از این مالیه‌دهنده مکلف به ارایه پنج نوع سند حمایتی است.

در اعلامیه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، ۹ عقرب/آبان ) از سوی این وزارت منتشر شده است، آمده که پس از این مالیه‌دهنده مکلف است که تنها اظهارنامه مالیاتی و بیلانس‌شیت، کاپی جواز، فورم‌های م-۱۶، فورهای ربع‌وار مالیه انتفاعی و فورم‌های مالیات موضوعی (معاشات، کرایه، قراردادی و غیره» را ارایه کند در حالی که پیش از این مالیه‌دهنده ملزم به ارایه ۱۳ نوع سند بود.

در عین حال وزارت مالیه گفته است که پیش از این روند تصفیه مالیات در ادارات مالیاتی وقت‌گیر بود اما اکنون این روند در ۲۱ روز انجام می‌شود.

در اعلامیه تأکید شده است که مالیه‌دهندگان باید ظرف ۲۱ روز خود را با شرایط ادارات مالیاتی عیار کنند در غیر آن حساب مالیه‌دهنده در سیستم مالیاتی مسدود می‌شود.

وزارت مالیه همچنین از راه‌اندازی سیستم آنلاین خبر داده است که مالیه‌دهندگان می‌توانند از آن طریق مالیات خود را تصفیه کنند. در اعلامیه این وزارت آمده است: «مزیت این سیستم این است که مالیه‌دهنده مکلف به ارایه هیچ نوع اسناد فزیکی نیست و بروکراسی اداری را نیز متحمل نمی‌شوند.»

اداره عواید وزارت مالیه از شهروندان خواسته است در صورت که با مشکلی مواجه می‌شوند برای درج شکایت به شماره ۱۰۰۰ تماس بگیرند.