تکت طیاره در بازار سیاه گران‌تر فروخته می‌شود

نگاه نو_ فروش تکت طیاره در بازار سیاه، شکایت شماری از مسافران پروازهای داخلی را برانگیخته است. این مسافران می‌گویند مراکز فروش تکت‌های طیاره با استفاده از مجبوریت مسافران، تکت‌ها را بالاتر از نرخ اصلی آن می‌فروشند. به گفته آنان، تکت‌های هوایی در مواردی با تفاوت ۵۰ دالر امریکایی نسبت به قیمت اصلی آن فروخته می‌شود.

ابراهیم تیموری، مسافری که به تازه‌گی از هرات به کابل پرواز داشته است، می‌گوید، تکت هرات – کابل را با تفاوت ۱۳ دالر امریکایی خریداری کرده است. آقای تیموری می‌افزاید، به یکی از نماینده‌گی‌های شرکت «کام‌ایر» در هرات مراجعه کرده است، ولی تکت‌های پرواز مورد نظر به کلی فروخته شده بود. او اما می‌گوید توانسته است یک تکت در همان پرواز با تفاوت قیمت از بازار سیاه خریداری کند. این مسافر بیش‌تر توضیح می‌دهد: «کمی ‌عجله داشتم و باوجود این که نماینده‌گی رسمی‌ در این پرواز جای نداشت، اما مجبور شدم تکت ۹۷ دالری را به قیمت ۱۱۰ دالر از یک مرکز فروش تکت‌های هوایی خریداری کنم.»

هم‌چنان عبدالوهاب صدیقی، مسافر دیگری است که می‌گوید، چندی پیش می‌خواست به کابل سفر کند، اما تکتی شرکت‌های هوایی تا یک هفته‌ی پیش رو، خریداری شده بود. او می‌گوید از روی مجبوری وادار شده است تکت هوایی به کابل را با تفاوت ۲۵ دالر بیش‌تر از نرخ اصلی آن از یک مرکز فروش تکت‌های هوایی خریداری کند.

با این حال، نماینده‌گان مردم هرات در مجلس تأیید می‌کنند که تکت پروازهای داخلی در بازارهای سیاه بین ۱۰ تا ۵۰ دالر امریکایی بیش از نرخ اصلی آن فروخته می‌شود. حمیدالله حنیف، نماینده مردم هرات در مجلس نماینده‌گان و منشی کمیسیون سمع شکایات مجلس در صحبت با روزنامه ۸صبح، گفت: «مدت زیادی می‌شود که تکت در بازارهای سیاه به نرخ بالاتر از قیمت اصلی آن به فروش می‌رسد و هیچ اقدامی‌ در برابر آن صورت نمی‌گیرد.» به سخن او، تفاوت قیمت این تکت‌ها در نماینده‌گی رسمی ‌شرکت‌های هوایی و مراکز فروش این تکت، بین ۱۰ تا ۵۰ دالر است. با این وصف، آقای حنیف اطمینان می‌دهد که با آغاز نشست‌های کاری کمیسیون‌های مجلس نماینده‌گان، موضوع را با نهادهای مربوطه در میان خواهد گذاشت.

در همین حال، مسوولان شرکت هوایی کام‌ایر ضمن تأیید از دریافت شکایت‌های زیادی نسبت به این موضوع می‌گویند، رسیده‌گی به همچو شکایت‌ها مسوولیت آنان نیست. نجیب پیمان، مسوول رسانه‌ای شرکت هوایی کام‌ایر، گفت: «شماری از مراکز فروش تکت‌ها که مربوط به شرکت هوایی کام‌ایر نیستند، اما مصروف فروش تکت‌های هوایی هستند، در اوقات مزدحم اضافه‌ستانی می‌کنند.»

آقای پیمان هم‌چنان افزود، در صورتی که شکایتی در برابر مراکز فروش تکت‌های مرتبط به این شرکت وجود داشته باشد، به آن رسیده‌گی خواهد شد.

مسوولان شرکت هوایی کام‌ایر هم‌چنان خاطرنشان می‌سازند که این شرکت در بخش مدیریت فروش تکت‌های هوایی از سیستم فروش بین‌المللی استفاده می‌کنند که بر اساس آن هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند به نمایندگی از این شرکت هوایی، تکت را گرانتر از نرخ تعیین شده به فروش برساند. شرکت هوایی آریانا یکی از شرکت‌های دیگری است که در عرصه انتقال مسافران داخلی فعالیت دارد.

نظر مسوولان شرکت آریانا را در این مورد برای امروز نتوانستیم به دست بیاوریم.

با این همه، مسوولان شرکت‌های هوایی، مراکز فروش تکت‌های هوایی و اداره هوانوردی ملکی می‌گویند، رسیده‌گی به این دست مشکلات از مسوولیت‌های اداره «افغان‌تور» است. در همین حال، نورمحمد حسین‌خیل،‌ رییس اداره افغان‌تور در صحبت با روزنامه ۸صبح، روند فروش تکت‌های هوایی را توضیح داد و گفت، تکت‌ها در بازار به دو قسم در اختیار مراکز فروش تکت‌های هوایی قرار می‌گیرد.

او بیش‌تر گفت،‌ شرکت‌های هوایی یا به گونه‌ی مستقیم تکت‌ها را در بدل یک درصدی مفاد در اختیار مراکز فروش تکت‌های هوایی قرار می‌دهند و یا این که تکت‌های هوایی از طریق بازارهای انترنتی خریداری می‌شوند. به سخن آقای حسین‌خیل، در حال حاضر نظارت لازم از چگونه‌گی خرید و فروش تکت‌های هوایی در کشور صورت نمی‌گیرد،‌ اما به زودی جلو بازار سیاه فروش تکت‌های هوایی گرفته خواهد شد. اداره افغان‌تور در چارچوب وزارت اطلاعات و فرهنگ مسوولیت توزیع جواز به شرکت‌های فروش تکت پروازها را دارد.

رییس این اداره گفت: «در هم‌آهنگی با اداره هوانوردی ملکی پیشنهادی را به ریاست جمهوری فرستاده‌ایم تا یک برنامه مشترک برای جلوگیری و کنترل فروش تکت در بازار سیاه ساخته شود.»

با این همه، مسوولان اداره افغان‌تور در حالی از جلوگیری فعالیت‌های مراکز فروش تکت‌های هوایی خبر می‌دهند که بر اساس آمارهای این اداره، ‌در حال حاضر بیش از ۹۵۰ مرکز فروش تکت‌های هوایی از وزارت اطلاعات و فرهنگ جواز فعالیت گرفته‌اند و برخی از این شرکت‌ها در فروش تکت‌های هوایی به بهانه‌های گوناگون اضافه‌ستانی می‌کنند.

تکت‌های نام بدل

برای کسانی که با عجله «تکت» داخلی خریداری کرده‌اند، اصطلاح تکت‌های نام بدل آشنا است. شماری از شرکت‌های توریستی، پیش از اتمام تکت‌ها، شماری از آن‌ها را قبلاً با نام‌های معمول در افغانستان ثبت و خریداری می‌کنند. با پایان یافتن تکت‌ها از طریق سیستم آن‌لاین، این شرکت‌ها، تکت‌هایی از پیش خریداری شده را به مشتریانی می‌فروشند که در جست‌وجوی تکت‌اند.

آن‌گونه که مسافران شرکت‌های هوایی می‌گویند: «این مشکل در کابل نسبتاً حل شده و در میدان هوایی کابل از مسافرین تذکره مطالبه و با نام تکت‌ها مقایسه می‌گردد. اما در سطح ولایت‌های دیگر، چنین روندی معمول نیست و هر کس با هر نامی می‌تواند مسافر هواپیماهایی شود که پروازهای داخلی دارند.»