نامزدان به غنی: برای گفت‌وگو از ارگ بیرون بیا

نگاه نو_ شماری از دسته‌های انتخاباتی دعوت محمداشرف غنی برای گفت‌وگو را به گونه مشروط پذیرفته‌اند. اما شمار دیگر از این دسته‌ها تا هنوز تن به پذیرش این دعوت نداده‌اند.

محمداشرف غنی روز سه‌شنبه گذشته از نامزدان برای توافق بر سر «اصول اخلاقی انتخابات» دعوت به گفت‌وگو کرد. او گفت که از نامزدان می‌خواهد با وی بنشینند تا روی «اصول اخلاقی انتخابات» با هم به توافق برسند. غنی تأکید کرد که اقتضای زمانه آن است که روی «شرایط» انتخابات گفت‌وگو شود تا به گفته او، مردم برای مشارکت در انتخابات ترغیب شوند.

بیشتر نامزدان انتخابات ریاست پیش از این دعوت گفته بودند که حاضر نیستند پس از اول ماه جواز با اشرف غنی در ارگ ببینند. به گفته این نامزدان، دوره قانونی کار اشرف غنی در این تاریخ به پایان رسیده است و او دیگر برای آن‌ها رییس جمهور نیست.

محمد واعظی، سخنگوی دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال»، می‌گوید که موضع این دسته انتخاباتی برای گفت‌وگو با اشرف غنی تغییری نکرده است. به گفته او، دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» در گذشته هم حاضر نبود با اشرف غنی به عنوان «رییس جمهور» گفت‌وگو کند و اکنون نیز حاضر به گفت‌وگو با وی به عنوان «رییس جمهور» نیست. واعظی همزمان افزود که این دسته انتخاباتی در صورتی با اشرف غنی وارد گفت‌وگو خواهد شد که او اعلام کند که دوره قانونی کارش به عنوان رییس جمهور به پایان رسیده و صرفاً برای این پست نامزد است. او تأکید کرد تا زمانی که غنی از موضع خود عقب‌نشینی نکند، هیچ گفت‌وگویی با وی انجام نخواهد شد.

دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» نیز موضع مشابه با دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» دارد. محمدعارف کیانی، سخنگوی دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت»، می‌گوید که این دسته انتخاباتی به گونه مشروط از دعوت محمداشرف غنی برای گفت‌وگو استقبال می‌کند. کیانی افزود که گفت‌وگو میان نامزدان برای محدود کردن اقدامات «فراقانونی» محمداشرف غنی یک ضرورت است و این کار با توجه به حساسیت انتخابات باید وقت‌ها پیش انجام می‌شد. او از جانب دیگر تأکید کرد که دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» تنها در صورتی با اشرف غنی گفت‌وگو خواهد کرد که شرایط این دسته انتخاباتی برای انجام این گفت‌وگو پذیرفته شود. کیانی گفت که یکی از شرایط دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» برای گفت‌وگو با محمداشرف غنی، مکان این گفت‌وگو است و این مکان باید بیرون از ارگ و ترجیحاً دفتر «یوناما» باشد. هم‌چنان شرط دیگر این دسته انتخاباتی آن است که غنی باید برای اعتمادسازی دست از اقدامات «فراقانونی» خود بردارد و عملاً کار عزل و نصب در ادارات دولتی، سفرهای «کمپینی» و افتتاح پروژه‌های «خیالی» را متوقف کند. کیانی افزود تا زمانی که این شرایط تکمیل نشود، دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» انجام گفت‌وگو با اشرف غنی را لازم نخواهد دید.

غنی «متعهد» نیست

عنایت‌الله حفیظ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به این باور است که محمداشرف غنی به حرف‌هایی که می‌گوید «متعهد» نیست. حفیظ در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که حرف‌های غنی درباره تدوین «اصول اخلاقی انتخابات» تازه‌‌گی ندارد و او چند ماه پیش نیز این حرف را مطرح کرده بود ولی برای پی‌گیری آن تا کنون کاری نکرده است. او هم‌چنان افزود که غنی باری وعده کرده بود که حکومت، امنیت نامزدان را تأمین می‌کند اما این وعده‌اش را نیز تا کنون عملی نکرده است. به گفته عنایت‌الله حفظ، این وعده‌شکنی‌ها نشان از آن دارد که غنی به حرف‌هایش متعهد نیست و با طرح این گونه حرف‌ها صرفاً افکار عمومی را به بازی می‌گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که اشرف غنی برای دسته انتخاباتی او دیگر رییس جمهور نیست و دعوت او را برای گفت‌وگو نیز قبول نکرده است. حفظ هم‌چنان گفت که شمار بیشتر نامزدان در حال حاضر سرگرم گفت‌وگو بر سر راه‌اندازی اعتراضات خیابانی به منظور کنار گذاشتن غنی و عبدالله از قدرت هستند. به گفته او، این اعتراضات به صورت پردامنه در روزهای آتی آغاز و تا کنار رفتن غنی و عبدالله از قدرت ادامه خواهد یافت.

اشرف غنی حدود یک هفته پیش از نامزدان دعوت کرد که برای توافق بر سر «اصول اخلاقی انتخابات» با وی گفت‌وگو کنند. از آن زمان تا کنون هیچ نامزدی با وی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این زمینه گفت‌وگو نکرده است. شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، می‌گوید که آن‌چه مربوط به غنی بود انجام شده است و اکنون توپ در میدان نامزدان است که دید شود آن‌ها چه خواهند کرد. او افزود که این دعوت کماکان به حالت خود باقی است و درب گفت‌وگو نیز به روی نامزدان باز است.

مطابق ماده ۶۱ قانون اساسی دوره کار اشرف غنی به عنوان رییس جمهور در اول جوزای امسال به پایان رسیده است. استره‌محکمه اما در فیصله‌ای به ادامه کار او تا انتخاب رییس جمهور جدید رأی داده است. نامزدان با این فیصله اعلام مخالفت کرده‌اند. آن‌ها هم‌چنان هشدار داده‌اند که در حال برنامه‌ریزی اعتراضات پردامنه برای کنار گذاشتن غنی و عبدالله از قدرت هستند.

نامزدان رقیب غنی از جانب دیگر با عزل و نصب‌های اخیر در ادارات دولتی مخالف هستند. عبدالله که شریک او در قدرت است نیز با این کار غنی مخالفت کرده است. او پیشتر با اعلام این‌که دوره کار حکومت وحدت ملی پایان یافته است، خواستار گفت‌وگو میان نامزدان بر سر محدود کردن صلاحیت‌های حکومت تا برگزاری انتخابات شده بود.

انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار می‌شود. در این انتخابات هژده نفر نامزد شده‌اند. برای برگزاری این انتخابات ۱۳۹ میلیون دالر در نظر گرفته شده است.