وزارت انرژی از وعده‌های غنی برای ساخت بندها خبر ندارد

پس از آن‌که رییس جمهور غنی وعده سپرد که در چند ماه آینده، ۳۰۰ بند آب‌گردان کوچک و هم‌چنان بندهای کوچک آب در ولایت‌های مختلف ساخته می‌شود، مقام‌های وزارت انرژی و آب می‌گویند که در جریان ساخت این بند‌ها قرار ندارند.

نگاه نو_ فرهاد نورزی، رییس برنامه‌های آب این وزارت روز سه‌شنبه، ۱۷ ثور در صحبت با ۸صبح گفت که تا حالا حکم [ساخت بندها] را دریافت نکرده‌اند. آقای نورزی تصریح کرد که در جریان جزییات و نام این بند‌ها قرار ندارد.

رییس جمهور غنی هفته گذشته به نماینده‌گان پکتیا، پکتیکا، لوگر و خوست وعده داده است که آب‌ها را مدیریت و بندهای کوچک آب را اعمار می‌کند. رییس ‌جمهور گفته است که به خاطر رشد محصولات زراعتی، مهار نمودن سیلاب‌ها و رفع مشکل در هنگام خشک‌‌سالی، تصمیم بر آن شده است که در چند ماه آینده، ۳۰۰ بند آب‌گردان کوچک اعمار شود.

او تصریح کرده است که در پنج ‌ماه آینده روی مدیریت آب‌ها توجه اساسی می‌شود و تمرکز بیش‌تر روی حوزه‌ی آبی جنوب‌غرب کشور است. محمداشرف غنی خاطرنشان کرده است که به خاطر رسیدن به خودکفایی نیاز است تا به توسعه‌ی زراعت، بازاریابی و بسته‌بندی محصولات توجه جدی صورت گیرد.

رییس جمهور غنی از جانب دیگر گفته است که تا «پنج ماه آینده» زراعت در افغانستان «تغییر بنیادی» خواهد کرد.

در همین حال مقام‌های وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که منظور از این حرف رییس جمهور، ساخت بندهای کوچک آب است که از آن دهقانان مستفید می‌شوند.

اکبر رستمی،‌ سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گوید که برای پوشش آبیاری زمین‌های زراعتی نیاز به ساخت بندهای آبی بیش‌تر است. آقای رستمی افزود که در کل ۳.۷ میلیون هکتار زمین‌های زراعتی للمی و ۳.۶ میلیون هکتار زمین‌های زراعتی آبی وجود دارد.

او اشاره کرد: «در قسمت زمین‌های آبی تا کنون از طریق تطبیق پروژه‌های آبیاری ۲.۴ میلیون هکتار زمین ما تحت آبیاری است، یعنی هنوز هم دو میلیون هکتار زمین ما نیاز است که تحت پوشش آبیاری قرار بگیرد، تا در این صورت سطح تولید ما بیش‌تر شود.»

سخنگوی وزارت زراعت هم‌چنان گفت برای این‌که زمین‌های زراعتی بیش‌تر تحت پوشش آبیاری قرار بگیرد، نیاز به تطبیق پروژه‌های کلان آبیاری، چون بند‌ها، شبکه‌های کلان آبیاری و کانال‌های کلان آبیاری است.

به گفته اکبر رستمی، «بندهایی که ساخته می‌شود، موثریت مستقیمش بر زراعت است و زمین‌های بیش‌تر تحت پوشش آبیاری قرار می‌گیرد و در نهایت ما به خودکفایی نزدیک می‌شویم و سطح تولیدات ما بیش‌تر می‌شود.»

فعالان مدنی: وعده‌های غنی جنبه‌ی عملی ندارد

در واکنش به وعده‌های رییس جمهور غنی، شماری از فعالان جامعه مدنی می‌گویند که وعده‌های رییس جمهور به مردم بلند و بالا است و امکان عملی شدن آن‌ها کم است.

عبدالودود مختار، فعال جامعه‌ی مدنی می‌گوید، «وعده‌های رییس جمهور به ویژه در بخش ساخت بند‌های آب نیاز به بودجه‌سازی دارد که حالا ممکن نیست، چون از شروع سال مالی، چند ماه می‌گذرد.» آقای مختار افزود که در جریان پنج ماه کار ساخت بند آب‌ها ممکن نیست. به گفته او، باید تا کنون سروی و کار‌های مقدماتی این بند‌ها شروع می‌شد که نشده است. او اشاره کرد که این وعده‌ها بیش‌تر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

عبدالودود مختار تصریح کرد که رییس‌جمهور از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی تا کنون خیلی شعارگونه پیش رفته است.

در همین حال نعیم نظری، فعال جامعه مدنی می‌گوید که محمداشرف غنی،‌ یکی از نامزدان جدی انتخابات ریاست جمهوری است و تلاش می‌کند که با استفاده از فضا‌ها و فرصت‌هایی که پیش می‌آید، محبوبیتش در بین مردم را بیش‌تر کند.

آقای نظری افزود: «یک تعداد‌ برنامه‌های حکومت شاید در آستانه‌ی نتیجه دادن باشد، اما بخش دیگر از وعده‌های غنی جنبه عملی ندارد و این تنها برای جلب حمایت مردم، بخش‌ها و سکتور‌های مختلف است.»

او می‌گوید: «کمیسیون مستقل انتخابات باید با راه‌کار مشخص از کمپین پیش از وقت جلوگیری کند، از امکانات دولتی نباید بهره شخصی گرفته شود، تا حال تعریف مشخص از مسایلی که کمپین حساب می‌شود، وجود ندارد.»

ساخت بند‌های آب‌، بخش کوچکی از وعده‌های رییس جمهور غنی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان با انتخابات شورا‌های ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی در شش میزان سال روان برگزار شود.