ساخته نشدن شفاخانه ولسوالی ورس بعد ۹ سال

۹ سال قبل کار ساخت شفاخانه ۳۰ بستر ولسوالی ورس ولایت بامیان افتتاح شد اما با گذشت ۹ سال هنوز هم کار ساخت این شفاخانه تکمیل نشده و تعمیر شفاخانه به صورت نیمه کاره باقی مانده‌است.

نگاه نو_ به گفته مقامات ولسوالی ورس شرکت قراردادی بعد از گذشت چند ماه از افتتاح کار این شفاخانه، از این ولسوالی گریخته است و تا هنوز کار خود را تکمیل نکرده‌اند.

میرزا چمن رحیمی مدیر خدمات تخنیکی ولسوالی ورس در این مورد به رادیو آزادی گفت:

“طوریکه من در جریان هستم و از ابتدای کار این شفاخانه بودم. شرکت قرادادی به نام اتفاق میرزاد از طرف وزارت صحت عامه کار شفاخانه ۳۰ بستر ورس را قرارداد کرده بود. در سال ۱۳۸۸ کار ساخت شفاخانه را آغاز کردند که در ابتدأ به مدت ۳ ماه کار کردند و بعد از زمستان دوباره مدتی را کار کردند ولی بعد از مدتی کار خود را تعطیل کردند. تقریباً ۲۰ فیصد کار را پیش بردند اما بعداً بصورت دایم کار را تعطیل کردند. دو سال قبل نیز برای مدت خیلی کوتاه کار خود را شروع کردند اما باز کار را نیمه کاره رها کردند و تا هنوز کار ساخت این شفاخانه تعطیل است.”

میرزا چمن رحیمی مدیر خدمات تخنیکی ولسوالی ورس
به گفته آقای رحیمی در این مدت هر ساله از طریق ولسوالی و اداره ولایت بامیان به مرکز و وزارت صحت عامه در مورد تکمیل نشدن کار شفاخانه و فرار کردن شرکت قراردادی گزارش داده شده ولی تا هنوز اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته است.

با تماس‌های مکرر موفق نشدیم تا نظر وزارت صحت عامه را در این مورد بدست بیاوریم.

نبود تعمیر برای شفاخانه باعث مشکلات زیادی برای شهروندان ولسوالی ورس شده است طوریکه آن‌ها از نبود اتاق معیاری برای مریض‌ها مخصوصاً در فصل سرد زمستان و کمبود ظرفیت شفاخانه فعلی شکایت دارند.

محمد صادق یکی از شهروندان ولسوالی ورس ولایت بامیان در مورد مشکلات شفاخانه فعلی اضافه کرد:

“جای این شفاخانه بسیار کوچک است و ظرفیت پذیرش مراجعین این ولسوالی را ندارد. مشکل دوم این است در مورد مکان این شفاخانه است که در جایی که شفاخانه فعلی قرار دارد زیر یک کوه می‌باشد که چهار ماه سال آفتاب ندارد و با توجه به سردی زمستان و نبود اتاق‌های معیاری مشکلات زیادی برای مراجعین در فصل زمستان به وجود می آید. دیگر اینکه شفاخانه فعلی پرسونل کمبود دارد و همینطور ادویه کافی در این شفاخانه وجود ندارد. در مجموع این شفاخانه با این ظرفیت جوابگویی نیاز مردم ولسوالی ورس را ندارد.”

به گفته مردم ولسوالی ورس شفاخانه فعلی ولسوالی ورس در یک تعمیر کرایی است که هیچ کدام از معیار‌های یک شفاخانه را دارا نمی باشد و مخصوصا در فصل سرد زمستان مراجعین با مشکلات زیادی روبرو هستند.

داکتر صفت آمر شفاخانه ولسوالی ورس ولایت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

“مشکلات جدی ما در مورد تعمیر این شفاخانه است. اینجا ظرفیتش بسیار کم است و اتاق‌های کمی دارد. به همین دلیل ما خواهان این هستیم که هر چه زودتر تعمیر جدید شفاخانه تکمیل شود. ظرفیت تعمیر فعلی ما ۲۰ بستر است اما ما تا ۳۵ مریض را همزمان داریم. همینطور در بخش اطفال ما در بستر‌ها دو مریض را در یک بستر قرار می دهیم. به خاطر این است که ظرفیت کم است و جای کافی نداریم در حالی که ساحه ولسوالی ورس وسیع است و نفوسش نیز زیاد می باشد. در حال حاضر ما نیاز به ۴ داکتر MD داریم و همینطور در بخش فیزیوتراپی ما داکتر کمبود داریم.”

به گفته مردم ولسوالی ورس ولایت بامیان شرکت قرار دادی که کار شفاخانه ورس را انجام می داد معاش کارگران خود را نیز نداده است و بسیاری از مردم این ولسوالی که در این شفاخانه برای مدتی کار کرده اند، معاش دریافت نکردند.

فاطمه یکی از شهروندان ولسوالی ورس در این مورد افزود:

“یک پسرم رضا نام دارد که چند ماه برای شرکت قرادادی شفاخانه جدید کار کرده است و طبق گفته خودش دستمزدش در حدود ۵۰ هزار افغانی می شد اما شرکت فرار کرده و پول پسرم را نداده است. ما خانواده فقیری هستیم و به سختی امرار معاش میکنیم. تنها معاش پسرم نیست بلکه تعداد زیادی از آشناهای ما در شفاخانه جدید کار کرده اند اما پولی دریافت نکرده اند. شرکت قراردادی فرار کرده است و پول کارگران خود را نداده است.”

ولسوالی ورس ولایت بامیان یکی از کوهستانی‌ترین و پر نفوس‌ترین ولسوالی‌های ولایت بامیان است که در منطقه مرزی بین ولایت‌های دایکندی و بامیان قرار دارد و به همین دلیل یکی از نیاز‌های اساسی مردم این منطقه داشتن خدمات صحی مناسب است.

همینطور به دلیل دور بودن مسیر ولسوالی ورس تا مرکز بامیان هر ساله در بین راه تعدادی از مریض‌ها جان خود را از دست میدهند.

گزارش: عباس نادری