یلدا در افغانستان؛ از سفره‎های رنگین تا تصمیم‌های سپید

یلدا در میان مردم افغانستان به خصوص ولایت های بلخ و هرات از جایگاه خاصی برخوردار است. شب نشینی ها و شعر خوانی ها از جمله سنت های ویژه افغانستانی ها در این شب بشمار میرود

نگاه نو_ در مزار شریف، همه ساله با نزدیک شدن به آخرین و طولانی ترین شب از فصل پاییز که یلدا نام دارد، مردم فرهنگ دوست ولایت بلخ با آداب و رسوم خاص خود به استقبال این شب می‌روند.

روز ها با اینکه هوا سرد است و سرمای زمستان قدری زودتر از سال‌های گذشته به خانه‌های مردم آمده است، اما این سردی باعث نشده است که مردم ولایت بلخ، تجلیل از شب یلدا میراث فرهنگ کهن سرزمین آریانا و خراسان قدیم را فراموش کنند.

این فرهنگ که بیشتر در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان امروزی مرسوم است، در گذشته با شکوه خاصی برگزار می‌شد و تا امروز ادامه دارد.

هر چند تجلیل از شب یلدا در افغانستان جنبه رسمی ندارد، ولی با این حال در گذشته مراسم ویژه‌ای به همین مناسبت از سوی حکومت‌ها در دوره‌هایی مختلف تاریخی برگزار می‌شده است.

رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، میگوید از گذشته تاکنون این فرهنگ نیکو در میان خانواده‌ها به یک عرف پسندیده تبدیل شد و بدون وقفه در میان ملت‌های مختلف رواج یافته است.

در هرات نیز شب یلدا با شیوه های خاص حافظ خوانی، شعر خوانی و گاهی با موسیقی سنتی برگزار میشود، معمولا در هرات انار و هندوانه میوه های مخصوص سر سفره یلدا هستند، این دو میوه سرخ نمادی از سرخی افتاب، نوید دهنده روشنایی در سفره به شمار میرود.

در طول تاریخ، پارسی زبانان خوش ذوق در سروده‌ های شان با استفاده از استعاراتی، شب یلدا را به «زلف یار» یا «شب هجران» تشبیه می‌کردند و از آن الهام می‌گرفتند، هر قدر که مردم به فرهنگ و داشته‌های تاریخی خود بیشتر رجوع کنند و آنان را زنده نگه دارند به همان اندازه در نزد جوامع دیگر احترام بیشتری خواهند داشت.

شب تصمیم‎های نیک
«محمد امان پیکار» یکی از اهالی کابل می گوید که در شب یلدا چندین بزرگ خانواده در کنار هم جمع می‎شدند و ضمن بازگو کردن درددل‎ها و احیاناً مشکلات، درصدد پیدا کردن راه‎های بهتر می‌باشند.

وی افزود: در این شب برخی همچنین تصمیم‎های بسیار نیک همانند پیشنهاد ازدواج صورت می‎گیرد و حتی تصمیم‎های مشترک دیگر مانند راه‎اندازی تجارت و فعالیت‎های اقتصادی گرفته می‎شود.

از سنت های با ارزش و فرهنگی خود پاسداری نمایید