گفت‌وگوی خلیل‌زاد با رهبران طالبان در قطر درباره شروع مذاکرات بین‌الافغانی

نگاه نو_ گروه طالبان اعلام کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان و جنرال اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان با ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه در قطر درباره شروع مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو کرده‌اند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در توییتی گفته است که این دیدار روز یک‌شنبه، هژدهم جوزا با حضور مطلق القحطانی، نماینده ویژه وزیر خارجه قطر و هیأت همراهش انجام شده است.

طبق اعلام سخنگوی طالبان، «رهایی سریعتر» زندانیان از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو طرف بوده است.

سهیل شاهین در مورد نتایج این گفت‌وگوها جزییات نداده است و مقام‌های امریکایی نیز تاکنون در مورد آن چیزی نگفته‌اند.

خلیل‌زاد پس از سفرش به دوحه، به اسلام‌آباد رفت و با قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار کرده است.

طبق اعلام ارتش پاکستان، در این دیدار در مورد وضعیت کلی امنیت منطقه، مساله پناهنده‌گان افغانستان، روند صلح و کنترل و مدیریت مرز پاکستان – افغانستان گفت‌وگو شده است.

زلمی خلیل‌زاد با رییس ستاد ارتش پاکستان دیدار کرد

زلمی خلیل‌زاد دور تازه‌ی سفرهایش را در شانزدهم جوزا به افغانستان، قطر و پاکستان شروع کرد. وزارت خارجه امریکا هدف این دور از سفرهای خلیل‌زاد را تلاش‌ برای دست‌یابی به توافق بین طرف‌های افغانی در مورد اقدامات عملی برای گام‌های بعدی روند صلح به هدف آغاز مذاکرات بین‌الافغانی عنوان کرده است.

طبق اعلام وزارت خارجه امریکا، خلیل‌زاد در این سفر هم‌چنان عمل‌کرد طرف‌ها در مورد تعهداتی را که در توافق‌نامه صلح با طالبان و اعلامیه مشترک امریکا – افغانستان صورت گرفته است، بررسی خواهد کرد. این وزارت از «کاهش خشونت و رهایی زندانیان» به عنوان تعهدات موجود در این دو سند یاد کرده است.