کمیسیون انتخابات: ناامنی چالش عمده فراروی انتقال مواد حساس انتخاباتی است

نگاه نو_ مطابق به تقویم انتخاباتی، یک روز به پایان زمان انتقال مواد حساس به ولایات مانده است و کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است تا یک روز دیگر روند انتقال مواد حساس و غیر‌حساس انتخاباتی را به ۳۴ ولایت کشور تکمیل کند. تا اکنون کمیسیون مستقل انتخابات توانسته است که از میان ۳۴ ولایت کشور، به ۲۰ ولایت این مواد را انتقال دهد. بر این اساس تا اکنون به ۱۴ ولایت کشور مواد حساس انتخاباتی نرسیده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افزایش ناامنی در کشور را دلیل عمده کندی این روند می‌داند. مسوولان این کمیسیون می‌گویند که افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان در شماری از ولایت‌ها، سبب شده است تا این کمیسیون نتواند مطابق به تقویم انتخابات، مواد حساس انتخاباتی را به تمامی ولایات انتقال دهد.

میرزامحمد حق‌پرست، یک تن از سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات، روز چهارشنبه، بیستم سنبله، در صحبت با روزنامه ۸صبح نا‌امنی را چالشی عمده در برابر انتقال مواد حساس انتخاباتی عنوان کرد. او گفت که به دلیل افزایش ناامنی و خشونت‌ها در کشور، روند انتقال مواد حساس با کندی مواجه شده است. آقای حق‌پرست هرچند تصریح کرد که کمیسیون مستقل انتخابات مطابق به تقویم انتخاباتی، بسته‌بندی مواد حساس را در زمان معینش تکمیل کرد، اما ناامنی و افزایش حملات تهاجمی گروه طالبان بر شماری از ولایات سبب شد تا روند انتقال این مواد به این ولایات به تعویق بیفتد. او گفت: «اگر امینت خوب می‌بود، ما نیاز نداشتیم که از طریق هوا انتقالات را انجام می‌دادیم و هم‌چنان نیاز نبود که به روزها منتظر بنشینیم تا راه‌ها باز شود.» با این حال او تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات اوضاع امنیتی در کشور را تجزیه و تحلیل کرده است. در حالی که نیروهای امنیتی مسوولیت انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولایات را دارند، اما آقای حق‌پرست در کندی روند انتقال مواد حساس انتخاباتی این نهادها را مسوول نمی‌داند.

گروه طالبان نزدیک به دو هفته است که حملات تهاجمی و گروهی‌اش را بر شماری از ولایت‌ها افزایش داده‌ است. نیروهای امنیتی و هواپیما‌هایی که در انتقال مواد حساس انتخاباتی از آن‌ها کار گرفته می‌شد، در درگیری با گروه طالبان مصروف‌اند و این امر سبب شده است که به گفته مسوولان کمیسیون انتخابات، روند انتقال با کندی مواجه شود. گروه طالبان نزدیک به دو هفته است که حملاتش بر ولایت‌‌های کندز، بغلان، تخار، بدخشان، فراه و بلخ را آغاز کرده است. با وجودی‌ که نزدیک به دو هفته از آغاز این حملات می‌گذرد، شدت جنگ فروکش نکرده و در‌گیری‌ها هنوز هم ادامه دارد. افزون بر این، گروه طالبان پیش از این از برهم زدن انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده بود‌. این گروه گفته بود که تلاش می‌کند تا مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ رو شود.

اکنون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تأکید می‌کند که علی‌رغم افزایش تهدیدات امنیتی‌، این نهاد مصمم به برگزاری انتخابات به موقع است و تلاش می‌کند تا در ششم میزان سال جاری انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند.

میرزامحمد حق‌پرست علاوه کرد که کمیسیون مستقل انتخابات تا اکنون توانسته مواد حساس انتخاباتی را به ۲۰ ولایت کشور انتقال دهد. او افزود که این کمیسیون مواد حساس انتخاباتی را در شش ولایت از طریق زمین و در یازده ولایت دیگر به دلیل جنگ و تهدیدات امنیتی از طریق هوا انتقال داده است. براساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، روند انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولایت‌های بامیان، غور، دایکندی، هرات، فراه، بادغیس، کندهار، زابل، ارزگان، هلمند، نیمروز، پکتیکا، بدخشان، کندز، تخار، فاریاب، غزنی، بلخ و پکتیکا تکمیل شده است.

او گفت: «۴۰۰ صندوق مواد حساس انتخاباتی ولایت بلخ انتقال شده، ۹۰ فیصد مواد انتخاباتی پکتیکا از طریق هوا انتقال شده که ۱۰ فیصد آن تا ختم امروز می‌شود. مواد آموزشی به ۱۵ ولایت از طریق زمین و ۱۵ ولایت از طریق هوا انتقال کرده است.»

از سوی دیگر آقای حق‌پرست از احتمال تمدید زمان انتقال مواد حساس انتخابات نیز خبر می‌دهد. او می‌گوید که اکنون کمیسیون مستقل انتخابات وعده‌ ۱۰۰ درصدی داده نمی‌تواند که تا ۲۲ سنبله تمامی مواد حساس انتخاباتی را به ولایات انتقال دهد. او گفت که کمیسیون در تلاش است تا این مواد حساس را مطابق تقسیم‌اوقات انتخاباتی منتقل کند. در عین حال او خاطر‌نشان ساخت که اگر مواد حساس به دو الی سه ولایت به وقت معین انتقال پیدا نکند، تأثیری بالای برگزاری انتخابات نخواهد داشت. او افزود که کمیسیون در جریان کار‌هایش تلاش می‌کند تا مواد حساس را به ولایات باقی‌مانده قبل از برگزاری انتخابات ارسال کند.

در همین حال نهادهای ناظر بر روند انتخابات از کُندی روند انتقال مواد حساس انتخاباتی انتقاد می‌کنند. یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا، در صحبت با روزنامه‌ی ۸صبح گفت که افزایش ناامنی و تأخیر در آغاز انتقال مواد حساس انتخاباتی از سوی کمیسیون، سبب شده تا روند انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولایات با کندی مواجه شود. او از کمیسیون مستقل انتخابات انتقاد کرد و گفت که این کمیسیون نتوانسته اوضاع امنیتی ولایت‌های دوردست و نا‌امن کشور را تحلیل و بررسی کند. به گفته‌ی رشید، اگر کمیسیون مستقل انتخابات به درستی می‌دانست که ولایت‌های دور‌دست نیاز به اکمالات هوایی دارد و یا اوضاع امنیتی خرابی دارد، آن ولایت‌ها را در اولویت قرار می‌داد و مواد حساس انتخاباتی را نخست به این ولایت‌ها انتقال می‌داد تا از کندی در انتقال این مواد کاسته می‌شد.

رییس اجرایی فیفا از سویی هم تصریح کرد که اکنون کمیسیون مستقل انتخابات، روند انتقال را به دو مرحله‌ی انتقال از مرکز به ولایات و انتقال از مرکز ولایات به مرکز ولسوالی‌ها تقسیم کرده است. بر این اساس، کمیسیون مستقل انتخابات بعد از ختم انتقال مواد حساس از مرکز، روند توزیع آن از مرکز ولایات به ولسوالی‌ها را از تاریخ ۲۸ سنبله تا ۵ میزان، یک روز قبل از برگزاری انتخابات، عملی می‌کند. آقای رشید گفت: «کمیسیون باید هم اکنون روند توزیع این مواد به ولسوالی‌ها را آغاز کند تا از تأخیر بعدی جلوگیری شود.» آقای رشید بیان داشت که اگر روند انتقال مواد حساس انتخاباتی به ولسوالی‌ها با تأخیر مواجه شود، ممکن است شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های کشور از حق رأی محروم شوند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان سال جاری برگزار شود. در این دور انتخابات ریاست جمهوری به شمول محمداشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی، ۱۸ تن برای احراز کرسی ریاست جمهوری نامزد بودند. با پیوستن زلمی رسول به دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی، تعداد این نامزدان به ۱۷ تن کاهش یافت.