کمک ۳۸۰ میلیونی بانک جهانی به افغانستان؛ بودجه برنامه «دسترخوان ملی» شد

نگاه نو_ هیأت مدیره بانک جهانی روز سه‌شنبه، چهاردهم اسد، دو بسته کمک بلاعوض مالی به افغانستان را برای کاهش اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر خانواده‌های آسیب‌پذیر، حمایت از زنجیره‌های حیاتی عرضه‌کننده مواد غذایی و کمک‌های اضطراری به دهقانان تأیید کرد. ارزش این دو بسته کمکی ۳۸۰ میلیون دالر اعلام شده است که بودجه برنامه دسترخوان ملی را نیز در بر می‌گیرد.

طبق اعلام بانک جهانی، ۲۸۰ میلیون دالر از بسته کمک‌های جدید این بانک برای تمویل پروژه کمک برای خانواده‌های متأثر از ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

این بسته کمکی شامل ۱۲۵ میلیون دالر سهم صندوق بازسازی افغانستان و ۱۵۵ میلیون سهم اداره توسعه بین‌المللی است.

بانک جهانی می‌گوید که این پروژه حدود ۲.۹ میلیون خانواده را در سراسر افغانستان پوشش می‌دهد.

پروژه کمک به خانواده‌های متاثر از شیوع ویروس کرونا متمم برنامه دسترخوان ملی است که از سوی حکومت طرح شده و با حمایت بانک جهانی اجرایی می‌شود.

بانک جهانی گفته است که انتظار می‌رود از این برنامه حدود ۹۰ درصد خانواده‌های نیازمند که درآمد روزانه‌ی‌شان کم‌تر از دو دالر است، بهره‌مند شوند.

بسته دوم کمک بانک جهانی به افغانستان ۱۰۰ میلیون دالر است و برای کمک اضطراری به زراعت و تأمین غذایی اختصاص یافته است.

هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان، گفته است: «بر اثر شیوع کووید-۱۹ شرایط زنده‌گی میلیون‌ها خانواده افغان شدیداً آسیب دیده است. این کمک‌های مالی حکومت افغانستان را در رفع نیازمندی‌‌های عاجل اکثر خانواده‌ها و حصول اطمینان از این‌که دهاقین افغان در زمانی که روند واردات و صادرات به شدت مختل گردیده‌، به کشت و تولید مواد غذایی‌شان ادامه دهند، کمک خواهد کرد.»

پروژه‌های تحت حمایت بانک جهانی قرار است از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات، اداره مستقل ارگان‌های محلی و شهرداری کابل تطبیق شود.

برنامه دسترخوان ملی که از سوی حکومت طرح و اعلام شده است، از سوی مجلس نماینده‌گان رد شد.