پشت انفجارهای پرشمار ماین‌های چسبکی در پایتخت کی‌ها هستند؟


در این اواخر انفجارهای ناشی از ماین‌های چسبکی در شهر کابل افزایش یافته است. بر اساس معلومات وزارت امور داخله، در یک ماه اخیر بیش از ده‌ها ماین چسبکی در شهر کابل انفجار کرده که سبب تلفات غیرنظامیان شده است. مقام‌های مسوول در وزارت امور داخله می‌گویند که «گروه‌های مخالف مسلح» به ویژه گروه طالبان در صدد آن‌اند که با استفاده از ماین‌‎های چسبکی موج تازه‌ای از خشونت‌ها را در میان مردم خلق کنند. در همین حال شماری از آگاهان نظامی معتقد اند که گروه‌های تروریستی به ویژه گروه طالبان برای فشار آوردن بر افکار عامه و امتیاز گرفتن از چنین گزینه‌های «تخریب‌کارانه» استفاده می‌کنند.

طارق آرین،‌ سخنگوی وزارت امور داخله در صحبت با خبرگزاری گفت که در اواخر میزان انفجار ماین‌های مقناطیسی در شهر کابل افزایش یافته است. او گفت که گروه‌های تروریستی در نظر دارند تا با انفجار ماین‌های چسبکی، موج تازه‌ای از خشونت را در سطح کشور ایجاد کنند. براساس معلومات وی در یک ماه اخیر بیش از ۱۰۰ ماین در سراسر کشور منفجر شده که در نتیجه آن شماری از زیاد از شهروندان کشور کشته و زخمی شده‌اند. وزارت امور داخله هر چند آماری در این مورد نداد اما بیان داشت که تنها در یک ماه گذشته بیش از ۳۰ حلقه ماین را در شهر کابل کشف و خنثا کرده‌اند. این در حالی است که به تازه‌گی پولیس کابل در شش ماه گذشته بیش از دو تن مواد انفجاری را از شهر و ولسوالی‌های کابل کشف و خنثا کرده است. پولیس کابل گفته است که این مواد شامل مهمات منفجر ناشده و ماین‌های مختلف بوده است.

 طارق آرین هم‌چنان تصریح کرد که در پیوند به این رویدادها ۱۱ تن بازداشت شده‌اند و در نخستین مرحله بازجویی اعتراف کرده‌اند که با گروه‌های تروریستی چون طالبان، القاعده و حقانی ارتباط دارند. آقای آرین خاطر نشان کرد که نهادهای امنیتی در تلاش‌اند تا شبکه‌های این گروه را در سراسر کشور کشف و بازداشت کنند.

از سوی دیگر افزایش حملات راکتی و انفجار ماین‌های مقناطیسی وزارت امور داخله را وا داشته تا تغییرات فاحش در رهبری نیروهای امنیتی وارد کند. در تازه‌ترین مورد وزارت امور داخله اعلام کرده است که امان‌الله واحدی،‌ فرمانده پولیس کابل را به دلیل افزایش ناامنی و انفجارها برکنار کرده است. وی در حالی از سمتش برکنار می‌شود که روز شنبه،‌ یکم سنبله،‌ کابل گواه انفجار چهار ماین مقناطیسی بود. در پی این انفجارها حدود سه تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین رابطه شماری از آگاهان امور نظامی معتقد اند که گروه‌های مخالف مسلح به ویژه گروه طالبان در صدد راه‌اندازی جنگ روانی استند و نیت دارند تا با استفاده از چنین گزینه «مخرب»،‌ در مذاکرات صلح امتیاز بگیرند. عبدالنصیر ضیایی، یک تن از آگاهان نظامی به ۸صبح گفت که طرف‌های درگیر جنگ برای شکستاندن بن‌بست‌های سیاسی و کسب امتیاز از ماین‌های مقناطیسی استفاده می‌کنند تا فشار را بالای هم‌‎دیگر بیش‌تر کنند. او گروه طالبان را بیش‌تر مسوول این انفجارها دانست. زیرا به باور او گروه طالبان در نظر دارند تا در مذاکرات صلح امتیازات بیش‌تر کسب کنند، به همین دلیل این گروه از چنین گزینه مخرب استفاده کنند تا بر افکار عامه و دولت افغانستان فشار بیش‌تر وارد کنند.

از سوی دیگر وی خاطر نشان کرد که وزارت امور داخله برای کاهش جرم و جرایم و انفجارها طرح میثاق امنیتی را رونمایی و عملی کرد. او گفت که این طرح کارا نبوده و نتوانسته است که جلو انفجارات و جرم‌های جنایی را بگیرد. طرح میثاق امنیتی در بیست‌وششم سرطان امسال از سوی حکومت در کابل عملی شد. هدف از این طرح، مهار و صفرسازی جرم و جنایت، ریشه‌کن کردن ناامنی‌ها و مبارزه هدف‌مند با فساد عنوان شده است.

عتیق‌الله امرخیل،‌ یک تن دیگر از آگاهان نظامی می‌گوید که «مخالفان مسلح دولت» همواره از تخنیک‌هایی استفاده می‌کنند که به نفع‌شان باشد. او گفت که اکنون انتقال موترهای مواد انفجاری و انتحاری به داخل‌ شهرها دشوار شده است، از این رو «گروه‌های مخالف مسلح» فیصله‌ کرده‌اند تا به جای انتحاری و انفجار موتر بمب، از ماین‌های کنار جاده‌ای و مقناطیسی استفاده کنند. زیرا به گفته او این گزینه هم ارزان است و هم امکان ساخت آن در داخل شهرها وجود دارد.

از سوی دیگر وی ابراز داشت که برای جلوگیری وقوع چنین انفجارها، نهادهای امنیتی باید در عمق «گروه‌های مخالف مسلح» نفوذ کنند تا بتوانند، پلان گروه‌های مخالف را در نطفه خفه کنند.

 نگرانی مردم

افزایش انفجار ماین‌های چسبکی،‌ یک چالش جدی برای باشنده‌گان کابل بدل شده است. شماری از باشنده‌گان کابل می‌گویند که انفجار ماین‌ها سبب ترس و وحشت در میان آن‌ها شده و نمی‌توانند به گونه راحت در سطح شهر رفت‌وآمد کنند. مصطفی باشنده شهر کابل است. او از افزایش انفجار ماین‌های چسبکی و کنار جاده‌ای در سطح شهر ابراز نگرانی می‌کند. او می‌گوید که مردم با خاطر جمع نمی‌توانند در سطح شهر کابل گشت‌وگذار کنند.

حسین حیدری، روزنامه‌نگار می‌گوید که گروه طالبان در هفته‌های اخیر روش جدید کشتار نظامیان و غیرنظامیان را پیش‌ گرفته‌اند. او افزود که این وضعیت سبب نگرانی بیش از حد مردم شده است. آقای حیدری خاطر نشان کرد که نیروهای امنیتی باید با تمام توان، جلو این وضعیت را بگیرند و به دشمن اجازه ندهند که روند عادی زنده‌گی مردم را در مرکز شهرها مختل سازند. او هم‌چنان تصریح کرد که «نیروهای مخالف مسلح» با کشتار غیرنظامیان تلاش دارند تا دولت را تحت فشار قرار دهند. از سوی دیگر وی بیان داشت که کم‌کاری مسوولان امنیتی نیز در این بخش قاب قبول نیست و باید افراد که در وظیفه‌ی‌شان درست عمل نمی‌کنند، از رأس نهادهای امنیتی کنار زده شوند و به جای‌شان افراد ماهر و با تجربه را به وظیفه گماشته شوند.