ویرویر؛ نیت طالبان در قبال حقوق زنان مشخص نیست

میلانی ویرویر، نمایندۀ ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور جهانی زنان می‌گوید که نیت دو طرف مذاکره کننده به ویژه طالبان در قبال حقوق زنان، احترام به قانون اساسی و نیاز به تامین آیندۀ بهتر برای افغانستان، مشخص نیست.

نگاه نو_ خانم ویرویر در مصاحبۀ با صدای امریکا گفت که حقوق زنان و شریعت اسلام با یکدیگر متناقض نیستند و به گفتۀ وی زنان در اکثر کشورهای اسلامی از حقوق کامل برخوردار استند.

قبل از آغاز نشست بین الافغانی در دوحه خانم ویرویر و بیش از ۱۰۰ رهبر جهان، اعم از مرد و زن، ۲۵ رییس جمهور و صدر اعظم پیشین، وزیران خارجه به شمول پنج وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای از حفاظت دستاوردهای زنان افغان و نقش حساس آنان در آینده ابراز نگرانی کرده بودند.

در اعلامیه نیز بر شرکت معنادار و کامل زنان در روند صلح و تامین حقوق شهروندان افغانستان بر اساس قانون اساسی تاکید شده است.

خانم ویرویر همچنین گفت: “این دلسرد کننده است که می‌بینید خشونت در افغانستان همچنان ادامه دارد.”

با آنکه طالبان ادعا کرده اند که حملات آن گروه کاهش یافته است، مقام‌های افغان و امریکایی از سطح بلند خشونت ابراز نگرانی کرده اند.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان روز سه شنبه در یک استماعیه در مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفت که سطح کنونی خشونت در افغانستان‌ بسیار بلند است و کاهش خشونت در بخش اعتماد سازی و موفقیت مذاکرات صلح کمک خواهد کرد. او گفت که از رهبران افغانستان خواسته است تا از این فرصت استفاده کنند.

خانم ویرویر همچنین افزود که زنان نقش برازنده‌ای را در تمام ابعاد جامعۀ افغانستان بازی کرده اند. او گفت که زنان افغان سپری در مقابل تروریزم اند و به گفتۀ وی و اگر نیمی از جامعه دوباره تحت ظلم و ستم قرار گیرد امنیت و ثباتی وجود نخواهد داشت و زمینه برای بازگشت تروریزم به افغانستان فراهم خواهد شد.