وقفه یک‌روزه مذاکرات قطر به دلیل آغاز ماه رمضان

شمشین دور گفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان، دچار وقفه یک‌روزه شد. دلیل توقف یک‌روزه آغاز ماه رمضان خوانده شده است. قرار است این گفت‌وگوها روز سه‌شنبه، هفدهم ثور، از سر گرفته شود.

نگاه نو_ ششمین دورگفت‌وگوهای نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان، روز چهارشنبه هفته گذشته به صورت رسمی در دوحه، پایتخت قطر، شروع شد. بحث روی خروج نیروهای خارجی، استفاده نشدن از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی، برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی از اجندای اصلی این نشست اعلام شده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان که هیأت امریکایی را در این گفت‌وگو رهبری می‌کند، گفته است که برقراری صلح در افغانستان، نیازمند توافق روی همین چهار موضوع است. او این چهار موضوع ذکر‌ شده را متصل به هم توصیف کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی گزارش کرده است که دو طرف در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری روی این موضوعات گفت‌وگو کرده‌اند. ظاهراً دیده می‌شود که به نتایجی دست نیافته‌اند.

از جانب دیگر، یکی از خواست‌هایی که این روزها از سوی جهت‌های مختلف کشور مطرح شده، برقراری آتش‌‎بس میان طرف‌های جنگ به خصوص در جریان ماه رمضان است. گروه طالبان این درخواست را رد کرده و بار دیگر بر تداوم جنگ در ماه رمضان پای فشرده است.

محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی هرکدام بر لزوم برقراری آتش‌بس در کشور تأکید کرده‌ و از گروه طالبان خواسته‌‌اند که در ماه رمضان دست از خشونت بردارند. آقای غنی و عبدالله در پیام‌های‌شان که به مناسبت ماه رمضان نشر شد، گفته‌اند که صلح آرزوی مردم است و گروه طالبان باید به آن احترام بگذارد.

در کنار درخواست‌ها برای برقراری آتش‎بس در سطح ملی، شماری از نهادهای بین‌المللی، سازمانملل، امریکا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و شماری از کشورهای دیگر نیز خواهان برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها شده‌اند. در این میان اما گروه طالبان بر ادامه جنگ اصرار دارد.

تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، نیز در یک پیام تبریکی به مناسبت ماه رمضان از گروه‌های درگیرخواهان برقراری آتش‌بس در جریان این ماه شده است. این پیام روز یک‌شنبه، پانزدهم ثور، از سوی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل نشر شد.