وزارت صحت: عزاداران دهه محرم از تجمعات بزرگ خودداری کنند

وزارت صحت عامه از عزاداران دهه محرم خواسته است که اجتماعات بزرگ را تشکیل ندهند و از تجمعات در مکان‌های سربسته نیز خودداری کنند.

نگاه نو_ احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه روز پنج‌شنبه، بیست‌وسوم اسد در یک نشست خبری از عزاداران دهه محرم خواست که سفارش‌های صحی این وزارت را در نظر بگیرند و از تجمعات خودداری کنند.

سرپرست وزارت صحت عامه هر چند تایید کرد که آمار ابتلا به ویروس کرونا کاهش یافته است، اما به گفته وی، باید از گسترش بیش‌تر این ویروس در جامعه جلوگیری شود.

آقای عثمانی افزود که به همین دلیل، کمیته مبارزه با ویروس کرونا قرار است به زودی رهنمودی را برای چگونه‌گی گرامی‌دشت از دهه محرم نشر کند.

هم‌زمان با این، وزارت صحت عامه می‌گوید که از خطر ابتلای اعضای لویه‌جرگه به ویروس کرونا باخبر بوده است، اما با توجه به این‌که «آرمان بزرگ همه افغان‌ها رسیدن به صلح همیشه‌گی است»، این وزارت با برگزاری آن موافقت کرده است.

بر اساس آمارهای این وزارت، از میان پنج هزار و ۱۲۰ تن که در جریان لویه‌جرگه مشورتی صلح از آنان آزمایش کرونا گرفته شده است، تنها ۳۱ تن به این ویروس مبتلا بوده‌اند.

آقای عثمانی افزود که با استفاده از آزمایش‌ها از اشتراک‌کننده‌گان لویه‌جرگه مشورتی صلح، وزارت صحت عامه هم‌زمان با تشخیص بیماران، از این جرگه به عنوان نمونه برای دانستن میزان ابتلا به ویروس کرونا استفاده کرد که در نتیجه مشخص شد، تنها حدود یک درصد اعضای لویه‌جرگه به آن مبتلا بوده‌اند.

وی گفت، وزارت صحت عامه مبتلایان به کرونا در لویه‌جرگه مشورتی صلح را در بخش تجرید قرار داد و به آنان توصیه کرد که پس از برگشت به ولایت‌های‌شان برای دو هفته در قرنطین خانه‌گی به سر ببرند.

سرپرست وزارت صحت عامه گفت که بخش سرویلانس این وزارت همه اعضای لویه‌جرگه را که به کرونا مبتلا شده‌اند، نظارت خواهد کرد.

به گفته احمدجواد عثمانی، درصدی ابتلا به کرونا در میان نمونه‌های مشکوک در حال حاضر از ۶۰ تا ۷۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است و وزارت صحت عامه در نظر دارد که این میزان را به کم‌تر از پنج درصد کاهش دهد.

وی هم‌چنان افزود که ۷۱.۵ درصد بیماران کرونایی در کشور بهبود یافته‌اند و به باور او، نشان می‌دهد که افغانستان در راستای مبارزه با کرونا در «وضعیت خوب» قرار دارد.

آقای عثمانی هم‌چنان تصریح کرد که بر اساس ارزیابی این وزارت، ۱۰ میلیون تن در کشور به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند.

او گفت که در حال حاضر تنها حدود نُه هزار بیمار کرونایی در کشور وجود دارند.

وی در واکنش به نادیده گرفتن ویروس کرونا از سوی جوانان، افزود که از میان ۱۰ میلیون شهروند، ۴۳ درصد آن بین ۲۰ تا ۳۹ سال داشته که نشان می‌دهد، جوانان نیز در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارد.

وزیر صحت عامه در ادامه از دانش‌آموزان مکاتب خواست که سفارش‌های صحی این وزارت مبنی بر پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌ی اجتماعی و شستن دست‌ها را در نظر داشته باشند.

بر اساس آمارهای این وزارت، تاکنون بیش از ۳۷ هزار مورد مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت رسیده است که از این میان، حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ تن صحت‌یاب شده و بیش از یک هزار و ۳۵۰ تن دیگر جان‌ باخته‌اند.