هم‌صدایی رهبران جهان برای نقش برجسته زنان افغان در روند صلح

بیشتر از صد رهبر از سراسر جهان با امضای یک نامه‌ی سرگشاده خواهان حضور معنی‌دار زنان افغان در روند صلح که امروز در دوحه آغاز شد، شده اند.

آنها اظهار کردند كه مشاركت اساسی زنان در گفتگوهای صلح باعث می شود كه توافقات حاصل شود و مورد تاييد قرار گيرد.

این نامه از سوی انستیتوت زنان، صلح و امنیت جورج تاون منتشر شده است. از جمله کسانی که آن را امضا کرده اند، مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و همکاری بین المللی امارات متحده عربی، لورا بوش بانوی اول سابق ایالات متحده، آنجلینا جولی ، فرستاده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، هیلاری رادهام کلینتون وزیر خارجه سابق ایالات متحده، بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل و جان کری وزیر خارجه سابق ایالات متحده و شمار زیاد از رهبران جهان اند.

در کل ۱۰۴ رهبر از سراسر جهان این نامه را امضا کرده و از “همه بازیگران ملی، منطقه ای و بین المللی” خواسته اند که به دنبال دستیابی به یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات از طریق تضمین مشارکت کامل زنان در روند صلح باشند.

به گفته آنان پس از ۴۰ سال جنگ بالاخره فرصتی برای صلح پیش آمده است که جامعه جهانی مسوولیت دارد که از دوام صلح و از بین نرفتن این فرصت اطمینان حاصل کند.

در این نامه آمده است:” ما بعنوان رهبران جهانی و کارشناسان سیاست خارجی شاهد ثبوت روشن از نقش زنان در برقراری صلح پایدار و پایدار بوده ایم.”

نامه افزوده است: “مشارکت اساسی زنان در مذاکرات صلح باعث می شود توافق نامه ها حاصل شده و مورد تایید قرار گیرند. ما اخیرا از کلمبیا تا فیلیپین ، شواهدی از تاثیر قدرتمند زنان در روند صلح را دیده ایم.”

رهبران جهان در این نامه از جامعه جهانی خواسته که حضور پرمعنی زنان برای دستیابی به امنیت دراز مدت را اولویت قرار دهد.

به گفته آنان پیشرفت در افغانستان زمانی شروع شد که زنان با جامعه ادغام شدند.

در نامه آمده است: ” زنان از تحت سلطه طالبان بیرون شده و به پولیس، معلم، مقامات دولتی، شهردار و کارآفرین تبدیل شده اند.”

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۸ درصد پارلمان افغانستان را زنان تشکیل میداد.

رهبران جهان در این نامه پیشنهاد کرده اند:

۱_ زنان بخش از روند صلح باشند نه موضوعی برای بحث در این روند.
۲_ زنان در هر مرحله این روند دخیل باشند.
۳_ چشم انداز زنان و جوانان باید در هر توافقی منعکس شود.