نیویارک تایمز: “مبارزه بر ضد مردسالاری و ترس شدید از طالبان”

در حالی‌که آغاز گفت‌وگوها میان مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان نسبت به هر زمانی دیگر نزدیک شده، شماری از روزنامه‌های معتبر جهان در بارهٔ نگرانی‌های زنانی افغان در ارتباط به دستآوردهای آن‌ها مقاله‌های را به نشر رسانده که در افغانستان با مشکلاتی زیادی بدست آورده‌اند.

. نیویارک تایمز

«مبارزه بر ضد مردسالاری و ترس شدید از طالبان» عنوان مقالهٔ نشر شده در روزنامهٔ نیویارک تایمز است.

نویسندهٔ مقاله می‌گوید، نسل جدید زنان که با روحیه کار بزرگ شده، نگران اند که اگر طالبان در نتیجهٔ گفت‌وگو های صلح به قدرت برگردند، همه دستآوردهای که آن‌ها برای کسب آن مبارزه کرده‌اند، از بین می‌روند.

نیویارک تایمز در این مقاله از زندگی چهار زن حکایت می‌کند که در عرصه‌های کاری گوناگون فعال اند.

روزنامهٔ نیویارک تایمز در میان آن‌ها از زحماتی چند سال اخیر گیسو یاور مقام حکومتی، حسیبه ابراهیمی ممثل، ریحانه آزاد سیاستمدار و نرگس هورخش خبرنگار یاد کرده که در بخش‌های کاری خود انجام داده‌اند.

. هیرالد

روزنامه هیرالد مقالهٔ را تحت عنوان «زنان مهم که با طالبان گفت‌وگو می‌کنند.» منتشر کرده‌است.

نویسنده در این مقاله از دستآوردهای چند ساله زنان در عرصه حقوق‌شان یاد کرده و به طور مثال به طرح پیشنهادی اخیر نوشتن نام مادر در تذکره تابعیت اشاره کرده که در کابینهٔ افغانستان تصویب شده و اکنون باید توافق شورای ملی هم گرفته شود.

دیوید پرات نویسندهٔ این مقاله و ادیتور مسایل خارجی روزنامه هیرالد در قسمتی از نوشته خود می‌پرسد که پنج زن شامل تیم ۲۱ نفری مذاکره کنندهٔ حکومت زمانی‌که در دوحهٔ قطر در پشت میز گفت‌وگو قرار می‌گیرند، با چه چالش‌های روبه‌رو می‌شوند؟

مقاله به نقل از فوزیه کوفی عضو تیم مذاکره کننده می‌گوید: «طالبان باید بدانند که آ‌ن‌ها به یک افغانستان نوین مواجه هستند و باید در آن طرز زندگی کردن را بیاموزند.»

فاطمه گیلانی عضو مذاکره کنندهٔ دیگر است که مقاله از آن نقل قول کرده‌است. او می‌گوید، هر زن در افغانستان نگرانی دارد. به‌گفتهٔ او، هر زمانی‌که در افغانستان تغییر آمده، به زنان درد رسیده است.

نویسندهٔ مقالهٔ هیرالد از حبیبه سرابی، شهلا فرید و شریفه زرمتی سه زن دیگر تیم مذاکره کننده با طالبان یاد کرده و در پایان مقاله می‌نویسد، هرچند گفت‌وگو ها ت اکنون آغاز نشده، اما زمانی‌که آغاز شود بر دوش این پنج زن به‌گفتهٔ مقاله نویس شجاع بار سنگین گذاشته خواهد شد.