فعالان: طالبان در مناطق تصرف شده مقررات تازه وضع کرده است

برخی از فعالان جامعه مدنی در تخار میگویند که طالبان در ولسوالی‌های تصرف شده “برخی از قوانین و مقررات تازه وضع کرده است”.

به گفته‌ی این فعالان طالبان از مردم “جبرا خواهان ماندن ریش ، بیرون نشدن زنان از خانه و تعین مهریه مشخص  برای دختران شده اند.”

معراج الدین شریفی، فعال مدنی در تخار، در این باره میگوید:”طی یک اعلامیه از تمام زنان خواسته تا بدون محرم به شهر نروند، مردان باید ریش بمانند و به همین شکل محکمه بیشتر صحرایی و بدون طی مراحل و اسناد صورت گیرد.”

منشی شورای ولایتی تخار می گویند با افزایش قلمرو طالبان و بندش راه‌ها، بهای مواد اولیه در بازار تخار نیز بلند رفته است.

محمد اعظم افضلی، عضو شورای ولایتی تخار، در این باره گفت:” جاهای که از دست رفته آنجا مردم با مشکلات روبرو استند. عرضه خدمات اصلا وجود ندارد کلینیک‌ها بسته است مکتب‌ها تعطیل است. “

در همین حال والی تخار میگوید در ولسوالی‌/شهرستان های که تازه به تصرف طالبان افتاده، تاسیسات دولتی  از سوی این گروه تخریب شده و روند حکومت داری و عرضه خدمات اجتماعی وجود ندارد.

عبدالله قرلق، والی/استاندار تخار، در این باره گفت:” آنها همه دار و ندار ولسوالی‌ها را چور کردند، عرضه خدمات  اصلا وجود ندارد. چیزی که بود آنها با خاک و زمین یکسان کردند. “

فعالان مدنی و شورای ولایتی دوام این وضعیت و وضع برخی فرامین از سوی طالبان را برگشت به چندین دهه گذشته میدانند و خواهان تغییرات در وضع امنیتی و آغاز عملیات برضد طالبان استند.

اما محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با رد گزارش‌ها در مورد محدود شدن حقوق زنان در برخی مناطق تحت کنترول آن‌ها، به رادیو آزادی گفت: “به شکل عام، پالیسی امارت اسلامی افغانستان این است، مناطقی که با مجاهدین یکجا می‌شوند، ان‌شاالله در آنجا مشکلی نمی‌باشد. البته این که تبلیغات و اتهامات است، در گذشته هم بود و در آینده نیز خواهد بود. نمی‌توان از تبلیغات و اتهامات کسی جلوگیری کرد.”

این در حالی است که منابع امنیتی تایید میکنند  که ولسوالی تگاب کاپیسا امروز به دست طالبان افتاده است.

درگیری ها همچنان در بسیاری بخش‌های کشور مانند، هرات، کاپیسا، تخار، بلخ ، پروان و بغلان ادامه دارد.

همچنان والی هرات از وارد کردن تلفات به طالبان در ولسوالی غوریان و حمله این گروه به گذرگاه اسلام قلعه خبر میدهد.

گزارش‌ها میگویند که طالبان همچنان یک پل بزرگ را در ولسوالی ارگون پکتیکا با بم منفجر کرده است.

اما ارتش کشور میگوید که در شبانه روز گذشته نزدیک به ۲۵۰ جنگجوی طالب را در ده ولایت کشور کشته اند.