طرح محکومیت مهاجران غیرمجاز افغانستانی ممکن است یک ایده باشد

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره بررسی طرحی در مجلس با هدف اعمال محکومیت 25 ساله برای هر تبعه افغان که به طور غیرقانونی وارد ایران شود، گفت: تا این لحظه چنین طرحی مطرح نشده و رسمیتی ندارد و فقط ممکن است یک ایده باشد.

حسین‌علی امیری هفته گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در این باره گفته است: چنین طرحی در قالب یک لایحه قضایی قابل پیگیری است که از طرف قوه‌قضاییه تاکنون چنین لایجه قضایی برای دولت ارسال نشده پس از منظر دولت چنین لایحه‌ای وجود ندارد.

امیری افزود: نمایندگان مجلس هم می‌توانند طرح قضایی بدهند و طرح‌های آنها در معاونت پارلمانی بررسی می‌شود، اما تا الان چنین طرحی را مجلس رسماً به ما اعلام نکرده که بخواهیم اظهار نظر کنیم و ممکن است فقط در مرحله ایده باشد که رسمیتی ندارد.

این درحالی است که در روزهای گذشته خبرگزاری فارس خبری مبنی براعلام وصول طرحی با عنوان «ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز» خبر دادند.

در این طرح آمده است که هر تبعه خارجی که بدون مجوز وارد ایران شده یا در ایران اقامت یا تردد داشته باشد علاوه بر طرد از کشور به مجازات درجه ۱ محکوم می شود (مجازات درجه ۱ شامل حبس بیش از بیست و پنج سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی. دادگاه در صورتی که اعمال مجازات را به مصلحت نبیند صرفا به طرد از کشور حکم خواهد داد، خواهد بود).

البته این طرح به مجازات افرادی با مراکزی که به اتباع غیرمجاز نیز اسکان دهند نیز اشاره و عنوان کرده است که هر کس با انجام اقداماتی از قبیل تامین محل سکونت با جابجایی اتباع غیر مجاز، اقامت با تردد اتباع را تسهیل کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال و در آمدهای ناشی از جرم محکوم می‌شود.