طالبان یک مکتب دخترانه را در کابل آتش زدند

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که “جنگجویان طالبان” ساختمان یک مکتب دخترانۀ را در ولسوالی شکردره کابل به آتش کشیده اند.

نگاه نو_ مکتب دخترانۀ “بویه‌ زار” واقع در روستای ناصری ولسوالی شکردره ولایت کابل حوالی ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد سه‌شنبه توسط افراد مسلح به آتش کشیده شده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز سه‌شنبه ۲۰ اگست (۲۹ اسد) به صدای امریکا گفت که این مکتب توسط طالبان به آتش کشیده و بسیاری بخش‌های ساختمان این مکتب آسیب دیده است.

آقای رحیمی افزود: “طالبان نگهبان این مکتب را در ابتدا بسته کرده و پس از آن به آتش زدن مکتب اقدام کرده و در این رویداد به کسی آسیب نرسیده است”.

اما گروه طالبان این ادعای وزارت داخله افغانستان را بی‌اساس دانسته و هرگونۀ دست داشتن در آتش زدن این مکتب را رد کرده اند.

حمله و به آتش کشیدن ساختمان‌های مکاتب دخترانۀ با نگرانی‌های وزارت معارف افغانستان و خانواده‌های شاگردان مکاتب شده است.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان می‌گوید که بررسی‌ها دربارۀ انگیزه این کار توسط افراد ناشناس در ولسوالی شکردره آغاز شده و از نهاد‌های امنیتی می‌خواهد افرادی که دست به چنین کار زده اند را بازداشت و به پنجه قانون بسپارند.

خانم نزهت افزود: “۷۰۰ دختر در این مکتب از صنف اول تا صنف دوازده درس می‌خواندند. روند تدریس در این مکتب مختل شده و شاگردان را هم خانواده‌های شان اجازه نداده اند که به مکتب حاضر شوند.”

وزارت معارف می‌گوید که به زودی کار روی بازسازی دوبارۀ ساختمان مکتب آغاز خواهد شد و به گفته خانم نزهت تلاش‌ها جریان دارد تا شاگردان این مکتب از درس‌های شان محروم نشوند.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان افزود که این وزارت آمار دقیق از حملات گروهای مخالف مسلح دولت و به آتش کشیدن ساختمان‌های مکاتب از توسط این گروه‌ها را در یک سال گذشته در اختیار ندارد؛ اما چنین حملات مشابه در جریان امسال نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.