صلح، روابط دوجانبه و مسایل اقتصادی محور گفت‌وگوهای اشرف غنی با امیر قطر

محمداشرف غنی در دومین روز سفرش به قطر، با امیر این کشور در باره روند صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری می‌گوید که محور صحبت‌های آقای غنی با تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر را روند صلح افغانستان تشکیل می‌دهد.

آقای صدیقی در پیامی از قطر به رادیو آزادی گفت که بخشی از گفت‌وگوهای دو طرف به تقویت روابط دو جانبه اختصاص یافته است: “موضوعات مهمی که مورد بحث خواهد بود گسترش روابط میان دو کشور، همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و قطر و همچنین روند صلح افغانستان و حمایت قطر و کشورهای منطقه از تأمین صلح و ثبات افغانستان است.”

به گفته آقای صدیقی، رئیس جمهوری افغانستان امروز سه‌شنبه (۱۵ میزان)‌ در انستیتوت دوحه نیز در باره مسایل منطقه‌ای و جهانی و چالش‌های موجود در این زمینه سخنرانی می‌کند.

آقای غنی همچنین با هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در این کشور دیدار کرده است.

آقای خلیل‌زاد در رشته تویتی در این مورد نوشته: “من به رئیس جمهور غنی گفتم که افغان‌ها نباید بگذارند فرصت صلح از بین برود. ایالات متحده از روند صلح به رهبری افغانستان پشتیبانی می‌کند و همچنین آماده کمک است.”

فرستاده ویژه امریکا از کشورهای منطقه و “بازیگران اصلی” در قضیه افغانستان نیز خواسته که به روند صلح این کشور کمک کنند.

او سطح خشونت جاری در افغانستان را “بسیار بالا” دانسته و از طرف‌های درگیر خواسته که میزان خشونت را تا سطح قابل توجهی کاهش دهند تا زمینه اعتمادسازی و گسترش حمایت از روند صلح را فراهم کنند.

در همین حال رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در توییتی گفت‌وگوهای صلح در قطر را “نمایش” خوانده و نوشته که “تصامیم بزرگ و حیاتی از پیش از طریق صلح نیابتی گرفته شده است.” این رقیب انتخاباتی آقای غنی معتقد است که رهبران کشور قطر در این سفر “پیام قاطع” امریکا را به او ارائه خواهند کرد.

از سوی دیگر، خالد پشتون، فعال سیاسی می‌گوید که گفت‌وگوهای آقای غنی با امیر و دیگر مقام‌های قطری می‌تواند برای آغاز مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان موثر واقع شود: “در این حالت حساس رفتن رئیس جمهور غنی به قطر بسیار مهم است چون طالبان تلاش می‌کنند که همه چیز به مفاد آنها تمام شود. از سوی دیگر در افغانستان تشدد به اوج رسیده است. طالبان از حالت دفاعی نیروهای امنیتی سوء استفاده می‌کنند. حالا جامعه بین‌المللی نیز درک کرده‌اند که طالبان می‌خواهند که همه چیز به نفع این گروه تمام شود.”

نزدیک به ۲۵ روز می‌شود که گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان نتوانسته‌اند که روی دو مورد اصول کاری یعنی مبنای گفت‌وگوها و در صورت بروز اختلاف مراجعه به فقه حنفی به نتیجه برسند.