جشن نوروز با برافراشته‌شدن جهنده زیارتگاه علی در مزار برگزار شد

جشن نوروز سال ۱۴۰۰هجری خورشیدی، امروز (یک‌شنبه، ۱حمل/فروردین) با برافراشته‌شدن جهنده زیارتگاه حضرت علی در مزارشریف برگزار شد.

مقام‌های محلی بلخ، مهمانان داخلی و خارجی و شماری از شهروندان کشور در این مراسم شرکت کرده بودند.

در این جشن، محمد فرهاد عظیمی، والی بلخ گفت که مردم از جنگ خسته شده‌اند و خواهان برقراری صلح در کشور استند: «به شما وعده می‌دهم که در بخش غصب املاک دولتی همانگونه که در سال گذشته اقدام جدی کردم این اقدام را تقویت نمایم و برای پس‌گیری علف‌چرهای مردم از دست زورمندان با قدرت عمل نمایم.»

محمدافضل حدید، رییس شورای ولایتی/شورای شهر بلخ نیز بیان داشت: «ما از اینجا برای طالبان هم صدا می‌زنیم که امسال، سال صلح و آرامش برای مردم ما باشد و دست از جنگ بردارند.»

هرچند در مراسم امروز حضور مردم کمتر از سال‌های گذشته بود، اما شرکت کننده‌گان جشن نوروز امسال ابراز امیدواری کردند سال پیش‌رو را به خوشی و صلح آغاز کنند.

شرکت نکردن مقام‌های بلندپایۀ حکومت از مرکز در مراسم امروز در مزارشریف و حضور کم‌رنگ شهروندان کشور در مقایسه با سال‌های پار از تفاوت‌های جشن امسال در مزارشریف بودند.

شیرین‌جان، یکی از شرکت کننده‌گان جشن نوروز گفت: «من اول از خدا یک حاجت می‌طلبم که خدا جان بچه‌ام را شفا دهد خداوند یک سنگ خیر را در افغانستان بماند که صلح بیاید.»
 
عنایت‌الله، شرکت کنندۀ دیگر نیز افزود: «سال ۱۴۰۰ را سال سلامتی، خوشی، مهر و دوستی به کل مردم افغانستان آرزو دارم.»

مقام‌های محلی بلخ می‌گویند که تدابیر جدی امنیتی را برای برگزاری جشن نوروز در مراسم شریف گرفته بودند.