جایزه بهترین فلم بخش نسل‌ها در جشنواره برلین به «بانوی رود نیل» عتیق رحیمی رسید

نگاه نو_ این فلم بر اساس رمانی با همین نام نوشته «اسکولستیک موکاسونگه» نویسنده رواندایی – فرانسوی تهیه شده است.

طبق این گزارش، فلم داستان زنده‌گی دختران و زنانی است که قبل از شروع جنگ رواندا دراوایل دهه نود میلادی دریک مدرسه کاتولیک شبانه روزی در «گیگالی» پایتخت آن کشور اتفاق می‌افتد. جایی که دخترانی با ترکیب قومی بیش‌تر (هوتو) و فقط ده درصد از قوم (توتسی) درس می‌خوانند.

این دختران موظفند به زبان فرانسه حرف بزنند، آموزش‌هایی بینند یا باید جزء زنان نخبه‌ای باشند که به ازدواج مردان ثروت‌مند طبقه حاکم ازقوم (هوتو) درآیند. آنها قرار است به شهروند نخبه و یک مسیحی خوب تبدیل شوند. دخترانی که می‌خواهند آینده رها و پر از امید داشته باشند اما زنده‌گی آنها در تضادهای ریشه‌دار اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است.

بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی نوشته است که «بانوی رود نیل» اولین فلم سینمایی به زبان فرانسه از عتیق رحیمی است که موضوع آن افغانستان نیست. این فلم به ریشه‌‍‌های بروز جنگ رواندا، نقش استعمار و سیاست، دین و قومیت و استبدادی اشاره دارد که باعث بروزجنگ می‌شود.

هیات داوران بخش «نسل ها» در جشنواره برلین در خصوص انتخاب «بانوی رود نیل» به عنوان بهترین فلم گفته‌اند: «این فلم ما را از نظر پرداخت سیاسی، نگاه شاعرانه، سبک کار و انسان‌گرایی [برای دریافت جایزه] متقاعد ساخت.»

عتیق رحیمی، نویسنده و فلم‌ساز افغان- فرانسوی پیش از این که به کارگردانی فلم بپردازد، رمان‌های موفقی به زبان فارسی و فرانسه نوشته است. کتاب «سنگ صبور» او برنده جایزه معتبر گنکور فرانسه نیز شده است.