توقف مجلس در ایستگاه نخست؛ مردم قطع امید کرده‌اند

نگاه نو_ مجلس نماینده‌گان یک ماه پیش گشایش یافت، اما سرنوشت کرسی ریاست این مجلس تا کنون روشن نیست.

انتخابات ریاست مجلس نوزده روز پس از گشایش آن در دو دور برگزار شد. در دور دوم، میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی با هم رقابت کردند، اما وجود یک «نقطه» روی یکی از برگه‌های رأی‌دهی، کار گزینش رییس مجلس را به جنجال کشید.

مناقشه اعضای مجلس بر سر این «نقطه» ده‌روزه شده است. شماری از نماینده‌گان، برگه نقطه‌دار را باطل می‌خوانند و شماری دیگر آن را در جمع آرای صحیح حساب می‌کنند.

مجلس نماینده‌گان از زمان گشایش تا کنون در همان ایستگاه نخست (انتخاب رییس) متوقف است. اقداماتی که برای عبور مجلس از این ایستگاه انجام شده است، نیز کارگر نبوده است. این وضعیت اما باعث قطع امید مردم از نماینده‌گان مجلس شده است.

نذیر زاهد، باشنده پایتخت، می‌گوید که جنجال نماینده‌گان بر سر یک نقطه در برگه رأی‌دهی «مایه شرم» است و او را نسبت به آینده مجلس ناامید کرده است. زاهد در صحبت با روزنامه ۸صبح، هم‌چنان از صف‌بندی «قومی» در مجلس انتقاد کرد و گفت که این می‌تواند به ضرر کشور تمام شود. او افزود که توقع نمی‌رفت جنجال مجلس به جایی برسد که کرسی ریاست آن برای مدت طولانی خالی بماند.

طارق مرزبان، باشنده دیگر پایتخت، می‌گوید که انتظاری بیش از این از نماینده‌گان مجلس نداشت. به گفته او، بیش‌تر این نماینده‌گان با «تقلب» وارد مجلس شده‌اند. شماری هم به ادعای مرزبان منصوب حکومت‌اند. مرزبان گفت که از نهادی با چنین ترکیبی، نمی‌شود توقع کاری را داشت که به صلاح مردم و نفع جامعه است.

چشم‌ها به حاشیه‌ها

به نظر می‌رسد که مجلس در چشم مردم از ابهت خود افتاده است. از همین رو، حاشیه‌های مجلس تنها دلیلی برای تماشای تلویزیون از سوی شماری از شهروندان کشور است. این حاشیه‌ها از نحوه نشست و برخاست نماینده‌گان تا درگیری با بوتل آب و چکش و دشنا‌م ناموسی را در بر می‌گیرد.

ضیا سرآمد، یک فعال مدنی، می‌گوید نماینده‌گانی که مردم انتخاب کرده بودند، به مجلس راه نیافته‌اند. به گفته او، انگشت‌شماری از نماینده‌گان، منتخب مردم‌اند؛ سایر نماینده‌گان، به ادعای سرآمد، یا با تقلب یا با زور و یا هم با پول وارد مجلس شده‌اند. او گفت که اجتماع چنین نماینده‌گانی، حاشیه‌های جالب‌تر از متن دارد.

ضیا سرآمد که در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال است، می‌گوید که بسیاری از مردم تلویزیون را به این دلیل نگاه می‌کنند که ببینند در مجلس نماینده‌گان چه حاشیه تازه‌ای خلق شده است. به گفته او، هیچ‌ چیزی این روزها سرگرم‌کننده‌تر از «بوتل‌جنگی» مجلس برای مردم نیست. به همین سان، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این روزها به دنبال ویدیوهای تازه‌ای می‌روند که از درگیری‌های درون مجلس به بیرون درز می‌کند.

این فعال مدنی تأکید کرد که از همان روز نخست تقاضایی از مجلس نداشت. سرآمد گفت که اکنون امیدی هم نیست که نماینده‌گان تغییر کنند.

برگه جنجالی به رأی گذاشته می‌شود

نماینده‌گان در جلسه روز دوشنبه خود توافق کرده‌اند تا برگه‌ای را به رأی عمومی مجلس بگذارند که مایه جنجال در این نهاد شده است. مهدی راسخ، نماینده مجلس، به روزنامه ۸صبح گفت که این توافق در پی میانجی‌گری داوطلبانه پانزده عضو مجلس حاصل شده است. البته روی شیوه رأی‌گیری بر سر این برگه تا هنوز توافقی به دست نیامده است.

راسخ می‌گوید که میررحمان رحمانی و طرفدارانش به این باوراند که برگه نقطه‌دار باطل نیست، اما به خاطر «مصالح عمومی» مخالفتی با رأی‌گیری درباره آن ندارند. در مقابل، کمال‌ناصر اصولی و هوادارانش می‌گویند که این برگه باطل است و برای آن‌که جنجال حل شود، با رأی‌گیری درباره آن موافق هستند. با این حال، دو طرف برای رأی‌گیری بر سر این برگه، شیوه‌های متفاوتی را پینشهاد کرده‌اند که قرار است در جلسه روز سه‌شنبه در‌باره آن گفت‌وگو شود.

به گفته این نماینده مجلس، طرفداران رحمانی می‌گویند که رأی‌گیری بر سر برگه جنجالی باید علنی انجام شود. طرفداران اصولی اما با این شیوه مخالفت دارند. به گفته او، طرفداران اصولی، خواستار رأی‌گیری سری در‌باره برگه نقطه‌دار هستند.

این جنجال در حالی در مجلس نماینده‌گان به پایان نرسیده است که اعضای موقتی هیأت اداری مجلس روز دوشنبه دست از کار کشیده بودند. رحمانی که خود را رییس مجلس می‌داند، نیز در جلسه عمومی مجلس حاضر نبوده است. او در این روز تنها به هدف ارایه موضع خود برای لحظه‌ای از تریبون عمومی مجلس کار گرفته است.

در دور دوم انتخابات، اصولی ۵۵ رأی و رحمانی ۱۲۳ رأی به دست آورده بود‌. اعضای حاضر مجلس در روز این انتخابات، ۲۴۶ نفر تثبیت شده است؛ هرچند پیش‌تر ۲۴۷ نفر اعلام شده بود. از این میان ۱۳ رأی سفید و ۵۵ رأی باطل اعلام شده است. رأی برگه نقطه‌دار که اکنون قرار است بر سر آن رأی‌گیری شود، در روز انتخابات در جمع آرای باطله قرار داشت.

گرفته شده از صفحه هشت صبح