«نورتون»: تحریم بررسی جنایات جنگی در افغانستان از جنایات بزرگ ترمپ بود

سردبیر خبرگزاری «گری‌زون» در اسپانیا گفت که از بزرگترین جنایت‌های دولت ترمپ جلوگیری از بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان بود.

«بنجامین نورتون» سردبیر خبرگزاری اسپانیایی «گری‌زون» در توئیتی نوشت: «یکی از بدترین و جنایتکارانه‌ترین اقدامات دولت ترمپ جنگ با دادگاه بین‌المللی کیفری و تحریم دادستان آن به خاطر این بود که به خود جرات داده بود تا درباره جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان تحقیق کند».

نورتون این اظهارات را در واکنش به توئیت «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بیان کرد که از تحریم دادگاه ین‌المللی کیفری (لاهه) به عنوان یکی از دستاوردهای دولت ترمپ نام برده بود.

در ماه مارس دادگاه لاهه اجازه آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی طرف‌های درگیری افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی را صادر کرد اما دونالد ترمپ در واکنش به این موضوع دستوری را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی علیه کارکنان دادگاه لاهه صادر کرد که در تحقیقات جنایات جنگی آمریکا در افغانستان دخیل بودند.

در آوریل 2019 نیز آمریکا روادید «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه لاهه را باطل کرده بود تا از ورودش به آمریکا جلوگیری شود و پامپئو نیز هشدار داد که آمریکا کارکنان دادگاه لاهه را برای هرگونه پیگرد نیروهای آمریکایی در افغانستان «مجازات» خواهد کرد.

این در حالی است که گزارش‌های متعددی از بازداشت غیرقانونی، حبس بدون دادگاه، شکنجه و هتک حرمت و کرامت انسانی توسط نظامیان آمریکایی در افغانستان مستندسازی شده است

روزنامه انگلیسی گاردین نیز پیش از این درباره وضعیت زندان‎‌های آمریکا در افغانستان نوشته بود: شکنجه، بدرفتاری جنسی و تحقیر زندانیان به صورتیکه در زندان ابوغریب عراق انجام می‌گرفت، در بازداشتگاه‌های ارتش آمریکا در افغانستان نیز جریان داشته است و در موارد بسیاری اسناد آن از بین برده شده است.

پیش از این نیز «عفو بین‌الملل» با اشاره به مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان نوشته بود که نظام عدالت نظامی آمریکا تقریباً هیچوقت نظامیانش را در قبال قتل‌های و دیگر جنایت‌ها مسئول ندانسته و ظاهراً شواهد جنایات جنگی و قتل‌های غیرقانونی نادیده گرفته شده‌اند.