همایون امیری، خبرنگاری با ۱۰ سال تجربه کاری: به زادگاهم آمدم تا کشاورزی کنم

همایون امیری، خبرنگاری با بیش از ۱۰ سال تجربه کاری در رسانه‌های مختلف می‌گوید از یک ماه به اینسو به زادگاهش در ولسوالی/شهرستان خوست فرنگ ولایت/استان بغلان رفته است تا در زمین‌های پدری‌اش کشاورزی کند.

او به خبرگزاری گفت “مشکلات اقتصادی” و “وضعیت رسانه‌ها” باعث شد به زراعت رو آورد.

همایون امیری در ده سال گذشته در تلویزیون‌های نورین، میوند و پیشگام کار کرده است.

او مدرک کارشناسی‌اش را در رشته زبان و ادبیات از دانشگاه تعلیم و تربیه و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از دانشگاه کاتب به دست آورده است.

او می‌گوید قبل از ورود طالبان به کابل در دانشگاه صابر به عنوان استاد مشغول کار بود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست رسانه‌های مستقل افغانستان با بحران گسترده روبرو شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش مشترکی با انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان اعلام کرد که از ماه اسد/مرداد که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند تا اوایل ماه قوس/آذر دست کم ۲۳۱ رسانه در این کشور تعطیل شده و ۶۴۰۰ خبرنگار و همکار رسانه‌‌ای شغل خود را از دست داده‌اند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان هزاران کادر رسانه‌ای مجبور شدند کشورشان را ترک کنند و به کشورهای دیگر پناه ببرند.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده است که موارد “تهدید، احضار و بازداشت خودسرانه” خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان به گونه بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

این سازمان ماه دلو اعلام کرده بود که از زمان قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان در ۲۴ اسد تاکنون، دست‌کم پنجاه مورد بازداشت خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای به دست ماموران امنیتی و استخبارات به ثبت رسیده است.

این سازمان گفته است بازداشت‌های خبرنگاران گاه با “خشونت” به همراه بوده است.