یک سال بلاتکلیفی؛ «سرک را که نساختید، حداقل برای ما زمین بدهید»

نگاه نو_ شماری از خانواده‌ها در غرب کابل که خانه‌های‌شان حین آغاز کار سرک چهل‌متره شهرک عرفانی توسط شهرداری کابل تخریب شده بود، می‌گویند که با وجود گذشت نزدیک به یک سال، هنوز حکومت به وعده‌هایش مبنی بر دادن زمین عمل نکرده و سرک نیز نیمه‌کاره به حال خود رها شده است. این خانواده‌ها که تعدادشان به ۲۵۰ می‌رسد، با اعتراض از عمل‌کرد شهرداری کابل می‌گویند که از یک سال به این سو در حالت بی‌سرنوشتی قرار دارند و حکومت بدیل تخریب خانه‌های‌شان را نداده است. این خانواده‌ها از حکومت می‌خواهند که در بدل تخریب خانه‌های‌شان زمین توزیع کند تا هرچه زودتر از حالت بی‌سرنوشتی رهایی یابند.

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، در سوم اسد سال گذشته ۱۵ پروژه انکشافی از جمله سرک چهل‌متره شهرک عرفانی در غرب کابل را افتتاح کرد. اکنون نزدیک به یک سال است که از افتتاح و کار تخریب خانه‌ها در مسیر این سرک می‌گذرد، اما تاکنون کار ساخت آن آغاز نشده است. علاوه بر این شهرداری کابل در آغاز کار ساخت سرک گفته بود، خانه‌هایی که تخریب می‌شوند، در بدل آن به مقدار ۲۰۰ متر مربع زمین در دامنه‌های کوه قورغ به صاحبان آن‌ها توزیع می‌شود. اکنون شماری از باشنده‌گان این منطقه در پیش درب ناحیه سیزدهم شهرداری کابل گردهم‌آیی اعتراضی برپا کرده و از حکومت می‌خواهند که کار ساخت و توزیع زمین به متضرران این ناحیه را شروع کند.

محمدیوسف ناصری، وکیل گذر و باشنده ناحیه سیزدهم شهر کابل، گفت که بیش از هشت ماه از تخریب سرک شهرک عرفانی گذشته، اما شهرداری کابل تاکنون کار ساخت آن را آغاز نکرده است. او تصریح کرد که باشنده‌گان این منطقه با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. وی افزود که اکنون به دلیل خاکی بودن این سرک، مردم با مشکل روبه‌رو هستند و هم‌چنان مریضی در این منطقه افزایش یافته است. او از شهرداری کابل خواست که هرچه زودتر کار ساخت این سرک را آغاز کند و مردم را از مشکلات نجات دهد.

از سویی ‌هم وی خاطر‌نشان کرد که شهرداری کابل برای ساخت این سرک، خانه‌های ۲۵۰ تن از اهالی این منطقه را تخریب کرده و به آن‌ها وعده داده تا در بدل خانه‌های‌شان زمین توزیع می‌کند. اکنون که نزدیک به یک سال از تخریب این خانه‌ها گذشته، اما از توزیع زمین به مالکان آن‌ها خبری در دست نیست. وی تصریح کرد که براساس ماده چهلم قانون اساسی، شهردای کابل مکلف است که در بدل خانه‌های تخریب شده، جبران خساره کرده برای متضرران زمین توزیع کند. او هشدار داد، در صورتی که حکومت و شهرداری کابل به خواست این خانواده‌ها توجه نکنند، آن‌ها به حرکت‌ها مدنی‌شان ادامه خواهند داد.

از جانب دیگر خانواده‌های متضرر می‌گویند که حکومت در بدل خانه‌های‌‌شان به مقدار ۲۰۰ متر مربع زمین در شهرک سردارد محمد‌داوود خان توزیع کرده، اما اکنون شماری در ساخت آن ممانعت ایجاد می‌کنند. محمد‌حسین، یک تن از متضرران شهرک عرفانی است. او می‌گویند که شهرداری کابل در بدل خانه‌ای که تخریب کرده، در شهرک سردار محمد‌داوود خان، واقع دارالامان کابل، به او زمین توزیع کرده و سند مالکیت داده است، اما اکنون شماری اجازه ساخت‌و‌ساز در این منطقه را نمی‌دهند. او افزود: «زمین برای ما توزیع شده، حتا کورکی شده و مشخص شده که کدام منطقه مال چه کسی باشد؛ ولی مشکل اساسی اینجا است که شماری ممانعت می‌کنند و می‌گویند که این زمین مال دولت نیست. ما به شهرداری مراجعه کردیم، اما به ما هیچ پاسخی نداده و ما را در حالت بی‌سرنوشتی قرار داده است.»

از سویی ‌هم او بیان داشت، با وجودی‌ که حدود ده ماه از تخریب سرک می‌گذرد، اما کار ساخت آن هنوز شروع نشده است. وی افزود که اکنون مردم در این ساحه با مشکلات زیاد مواجه‌اند و شهرداری کابل باید هرچه زودتر کار ساخت آن را شروع کند.

عبدالستار صالحی، یک تن دیگر از متضرران سرک شهرک عرفانی است. او نیز می‌گوید که از تخریب خانه‌های‌شان نزدیک به یک سال می‌گذرد، اما تاکنون بدیل جایداد و زمین برای متضرران توزیع نشده است. او تصریح کرد که براساس فرمان ریاست جمهوری، به تعداد ۲۵۰ نمره زمین در شهرک سردار محمد‌داوود برای خانواده‌های متضرر، زمین اختصاص داده شده بود، اما شهرداری کابل در مقابل این فرمان سکوت اختیار کرده و برای خانواده‌های متضرر زمین توزیع نکرده است. او از حکومت و نهادهای مسوول خواست که هرچه زودتر زمین‌های اختصاص‌یافته را به خانواده‌های متضرر توزیع کنند. از سویی هم وی تصریح کرد که در شهرک عرفانی میلیاردها افغانی به این خانواده‌ها ضرر وارد شده و اکنون حکومت باید به وعده‌‎هایش مبنی بر توزیع زمین عمل کند. صالحی هشدار داد، در صورتی که شهرداری وعده‌هایش را عملی نکند، آن‌ها به حرکت‌های اعتراضی‌شان ادامه خواهند داد.

در همین حال شهرداری کابل هرچند مشکل در توزیع زمین را می‌پذیرد، اما می‌گوید که مشکلات حل و به تمامی خانواده‌های متضرر زمین توزیع خواهد شد. تاجیک محمد، معین پلان‌گذاری شهرداری کابل، گفت که پیش از این در طرح و دیزان شهرک مشکل ایجاد شده بود و اکنون این مشکل حل شده است. او خاطر‌نشان کرد که طرح و دیزاین یک شهرک کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر است. او گفت که اکنون شهرداری کابل آماده است که به متضرران شهرک عرفانی زمین توزیع کند. او از خانواده‌های متضرر خواست که کارهای استملاکی و قانونی‌شان در ریاست اراضی را تمام کنند تا شهرداری کابل بتواند براساس قانون به آنان زمین توزیع کند. او به مردم اطمینان داد که شهرداری کابل وعده‌هایش را فراموش نکرده و تمامی وعده‌هایش را عملی می‌کند.