نکاتی که در مورد گوجی بری باید بدانیم

گوجی بری (goji berry) یا (wolfberry) یک نوع میوه‌ی خاص بومی آسیا است. در ابتدای بهار بوته های کوچک گوجی بری شکوفه های بنفش رنگ دارند و در انتهای فصل این شکوفه ها به میوه های قرمز نارنجی کوچکی تبدیل می شوند. گوجی بری بیشتر به شکل خشک شده شبیه به کشمش در بازار موجود است که در چند ساله اخیر به دلیل خواصی که دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده.

این میوه‌ی بی نظیر با داشتن بیش از ۱۸ نوع آمینو اسید و ۲۱ نوع ماده‌ی معدنی در رده‌ی میوه های مفید برای سلامتی انسان قرار گرفته است.  هر ۱۰۰ گرم از گوجی بری ۹۰ کالری به بدن می رساند و به راحتی می تواند جزو رژیم غذایی قرار بگیرد.

چرا گوجی بری مفید است ؟

یکی از مهم ترین دلایل محبوب شدن این میوه کمک کردن به کاهش وزن بالقوه است. قدرت چربی سوزی این میوه بسیار بالاست به طوریکه در ابتدای مصرف آن اشتها افزایش پیدا کرده و این روند تا زمانیکه بدن به این چربی سوزی بالا عادت کند ادامه دارد.

گوجی بری منبع بسیار غنی از فیبر در رژیم غذایی ، ویتامین A ، ویتامین C ، ریبوفلاوین ، آهن ، پتاسیم ، روی ، مس و سلنیوم و همچنین منبع خوبی از پروتئین ، تیامین و کلسیم است.

گوجی بری باعث تقویت سیستم ایمنی و فعالیت مغزی ، تقویت پوست ، تثبیت قند خون ، بهبود افسردگی ، اضطراب و خواب می شود. این میوه همچنین از آسیب کبدی محافظت کرده و در بهبود سرطان و انواع بیماری های قلبی مورد مصرف قرار می گیرد.

گوجی بری از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون جایگزین خیلی از داروها بوده و در دارو سازی نیزاز این میوه‌ی پر خاصیت استفاده شده است.

به طور کلی گوجی بری میوه ای ارزشمند هم از نظر تغذیه و هم از نظر اقتصادی است.

گوجی بری هیچگونه محدودیت مصرفى ندارد، می توانید آن را با سالاد و یا با ماست میل کنید. در کیک و کوکى استفاده کنید، دم کنید یا خالى مثل تنقلات مصرف کنید.

همچنین هیچگونه ممنوعیت مصرفى براى هیچ گروه سنی ندارد از بچه سه سال به بالا تا افراد مسن ۸۰ ساله می توانند گوجی بری را در رژیم غذایی خود قرار دهند(تنها محدودیت مصرف برای خانم‌های باردار و شیرده است آن هم به دلیل اشباع بسیار بالای ویتامین آ میوه).

۷ نکته‌ی باور نکردنی در مورد گوجی بری

  • گوجی بری در مناطق معتدل در چین ، مغولستان و تبت رشد می کند.
  • افسانه هایی در مورد گوجی بری وجود دارد که حاکی از آن است که مردی به نام لی چینگ یوئن با روزانه مصرف کردن گوجی بری ۲۵۲ سال عمر کرده!
  • یک مطالعه علمی که در سال ۱۹۹۴ در مجله چینی انکولوژی منتشر شد، نشان می دهد که ۷۹ نفر از مبتلایان به سرطان بعد از اضافه شدن گوجی به رژیم غذایی، بهتر به درمان پاسخ دادند.
  • خیلی از چینی ها ادعا می کنند که این میوه خاصیت جوان سازی دارد و با خوردن آن علاوه بر اینکه پوست جوان می ماند به طول عمر نیز افزوده می شود.
  • گوجی بری در مقایسه با پرتقال ویتامین C بیشتر، نسبت به هویج بتاکاروتن بیشتر و نسبت به استیک آهن بیشتری به بدن می رساند.
  • این میوه سرشار از سلنیوم است و یک ماده ی غذایی خوب برای کبد به حساب می آید. حتی در درمان کبد چرب نیز تاثیر بسزایی داشته است اما باید این نکته را در نظر داشت که استفاده کردن بیش از حد مجاز آن می تواند سمی باشد.
  • بر اساس منابع مختلف ارزش ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) گوجی بری بیشتر از ۲۵۰۰۰ می باشد، در حالیکه کلم ۱۷۷۰ و آلو ۵۷۰۰ است.

متاسفانه گوجی بری هنوز در میوه فروشی های ایران وجود ندارد. یکی از معدود سایت های فروشگاهی که می توانید به راحتی در آن سفارش گوجی بری در بسته بندی هایی با سایزهای مختلف بدهید فروشگاه رویال میوه است. برای خرید گوجی بریو اطلاع از قیمت گوجی بری به لینک زیر مراجعه کنید.