قربانیان حمله طالبان به مالستان خواستار توجه فوری حکومت به وضعیت امنیتی و آواره‌گان این ولسوالی شدند

قربانیان و خانواده‌هایی که پس از سقوط ولسوالی/شهرستان مالستان ولایت/استان غزنی به کابل آواره شده‌اند، از حکومت می‌خواهند که به وضعیت امنیتی و بی‌جاشده‌گان این ولسوالی توجه فوری کنند.

این خانواده‌ها و قربانیان روز یک‌شنبه، سوم اسد/مرداد، در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که طالبان پس از ورود به مالستان، مرتکب جنایت جنگی شده و غیرنظامیان را که در جنگ دخیل نبودند، به رگ‌بار بسته‌اند.

آن‌ها از دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که جلو اقدام طالبان برای کشتار غیرنظامیان در ولسوالی مالستان را بگیرند و با در نظرداشت قوانین بین‌المللی و حقوق بشری از گسترش دامنه‌ جنایت جنگی جلوگیری کنند.

به گفته باشنده‌گان مالستان، طالبان به خانه‌های مردم یورش برده و پس از «غارت» اموال، منازل مسکونی را به آتش کشیده‌اند و در مرکز ولسوالی مالستان دکان‌ها را نیز تخریب و غارت کرده‌اند.

طبق معلومات باشنده‌گان محل، گروه طالبان، دست‌‌کم ۴۳  نفر را در ولسوالی مالستان ولایت غزنی کشته شده‌اند که شامل نظامی و غیرنظامی از جمله زنان و کودکان می‌شوند. طالبان این ادعاها را رد می‌کنند.

به همین ترتیب باشنده‌گان می‌گویند که ده‌ها خانواده که بیش‌تر اعضای آن کودکان و زنان هستند، آواره شده‌اند. این آواره‌گان به کابل و مناطق هم‌جوار مالستان کوچیده‌اند.

 باشنده‌گان مالستان خاطرنشان می‌کنند که پس از سقوط ولسوالی مالستان به دست طالبان، ارائه خدمات دولتی به مردم قطع شده و حتا ارائه خدمات صحی در شرایط کرونایی متوقف است.

قربانیان حمله طالبان به مالستان غزنی از حکومت خواسته‌اند که به مکلفیت خود براساس قانون اساسی برای بازگرداندن نظم و امنیت به ولسوالی مالستان عمل و منطقه را از وجود جنگ‌جویان طالبان پاک‌سازی کند.

باشنده‌گان مالستان از حکومت می‌خواهند که برای برقراری امنیت پایدار در این ولسوالی اقدامات فوری و جدی را روی دست گیرد، تشکیلات امنیتی مالستان را با توجه به جغرافیای این ولسوالی و هم‌جواری آن با ولسوالی‌های ناامن بازنگری کنند.

آن‌ها از طالبان نیز خواسته‌اند که دست از کشتار مردم بی‌گناه، غارت خانه‌ها، دکان و زمین‌های زراعتی مردم بردارند و با عاملان چنین جنایت در صفوف خود برخورد کنند.

باشنده‌گان مالستان از طرف‌های درگیر نیز درخواست کرده‌اند که هرچه عاجل زمینه بازگشت آواره‌گان و فرصت برای برداشت محصولات زراعتی مردم را فراهم کنند تا زنده‌گی به حالت عادی برگردد.

قربانیان جنگ و آواره‌گان مالستان نهادهای خیریه را دعوت کرده‌اند که به متضرران جنگ در ولسوالی مالستان رسیده‌گی کنند و برای دست‌گیری مردم وارد عمل شوند.

ولسوالی مالستان غزنی دو روز پس از حمله طالبان در نزدهم سرطان سقوط کرد. نیروهای دولتی و خیزش مردمی یک بار موفق شدند که بخش‌هایی از این ولسوالی را از طالبان پس بگیرند، اما بار دیگر مالستان به دست طالبان افتاد.