امکان ورود تیم امداد و نجات ایرانی به کشتی وجود ندارد

به دلیل شدت آتش نفتکش سانچی

تیم امداد و نجات تکاوران ایرانی که از صبح امروز یکشنبه به محل حادثه اعزام شده است به دلیل شدت آتش نفتکش سانچی، امکان ورود به کشتی را ندارند.

دود و آتش در کشتی زیاد است و شرایط ورود به کشتی به خاطر درجه حرارت بالا فراهم نیست.
کارشناسان معتقدند باید شرایط به حد مطلوب برسد تا تکاوران بتوانند با توجه به درجه حرارت و وجود گازهای سمی متصاعد از دود و آتش زیاد بتوانند برای انجام عملیات وارد کشتی شوند.

درجه حرارت کشتی سانچی بر اساس داده های اتاق کنترل عملیات شانگهای ۳۵۰ درجه است و شرایط برای ورود به کشتی به هیچ وجه فراهم نیست.

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی گفت: تمام تلاش‌ها برای ادامه عملیات امداد با جدیت پیگیری می‌شود.

شیه چون وی که صبح امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور علی ربیعی – مسئول کمیته رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی – صحبت می‌کرد، تصریح کرد: با وجود پیش بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که از همان ساعت نخست انفجار تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد، ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.

به گفته این مقام چینی مشاهدات کشتی‌های عبوری هم حاکی از این است که شدت انفجار اولیه به حدی بوده که امکان زنده ماندن افراد در پی این حادثه وجود ندارد.

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی با اشاره به این‌که بالابر این نفتکش که از آن جهت ورود به قایق‌های نجات و یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.

وی با این حال تصریح کرد: با وجود این مسائل همچنان تلاش‌ها برای عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، دچار آتش سوزی شد.

کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی ۶۴ هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد.

 

منبع: ایرنا