امتداد؛ تجمع هر روزه اتباع افغانستان در یکی از مناطق شمال پایتخت؛

ماجرای حضور هزاران تبعه افغان در شرکت حقوقی همکار باغ سفارت روسیه چیست؟/ یکی از مراجعین: تعطیلی سفارت روسیه در کابل دلیل این ماجراست/ یکی از اتباع افغانستانی: ماهانه تا ۱۵۰۰ دلار دستمزد روسیه برای شرکت افراد آموزش‌دیده افغان در جنگ علیه اوکراین!// جوان افغان: حدود ۲۵ هزار نفر از اتباع افغانستان برای مهاجرت به روسیه در ایران، اقدام کرده‌اند// ممانعت یکی از پرسنل حراست از تهیه گزارش و ادعای عجیب او؛ لطفا رسانه‌ایش نکنید، خیلی‌ها اینجا از نان خوردن می‌افتند!

✍محمد جعفری: با تشدید تهاجم مسکو به مناطق مختلف اوکراین و البته، تسلط روزافزون طالبان بر خاک همسایه شرقی ایران، هر روز اخباری مبنی بر مهاجرت تعدادی از اتباع افغانستان به روسیه به گوش می‌رسید و این اخبار، هر مرتبه با گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره انگیزه میزبانی روس‌ها از شهروندان جان به لب رسیده افغانستانی همراه بود.  

 طی حدود ۱۰ روز اخیر اما، حضور پرتعداد شهروندان افغانستانی در یکی از خیابان‌های محله الهیه تهران، توجه اهالی این منطقه را به خود جلب کرده و روز به روز نیز بر تعداد مراجعین افغان افزوده شده است.  

 آنگونه که از ظاهر پیداست از هر کدام از حاضرین که سوال کنید، علت حضورشان در این منطقه در مقابل یک ساختمان چند طبقه را که گویا یک شرکت حقوقی همکار با باغ سفارت روسیه در تهران بوده، با یک پاسخ همراه می‌کنند؛ مهاجرت تحصیلی!   

اگر به ظاهر اغلب حاضرین توجه کنید، این پاسخ اما چندان عادی به نظر نمی‌رسد. چرا که در عین حضور تعدادی از اتباع افغانستانی که اتفاقا با ظاهری متفاوت در این محل حاضر شده و انگیزه مهاجرت تحصیلی برای هیچ‌یک، غیرعادی به نظر نمی‌رسد، اما اکثریت افراد حاضر، شباهتی به دانشجویانی که بنای ادامه تحصیل در یک کشور دیگر داشته باشند، ندارند.   

چند و چون ماجرا را که در ادامه از شماری از این افراد جویا شدیم، پاسخ‌ها، گاها متناقض و عجیب به نظر می‌رسید. حضور بیش از ۱۵۰۰ جوان افغانستانی که دست کم در ظاهر و از نظر نحوه گفتگو، آمادگی لازم برای حضور در دانشگاه را نداشتند!   

ممانعت یکی از پرسنل حراست از تهیه گزارش و ادعای عجیب او؛  لطفا رسانه‌ایش نکنید، خیلی‌ها اینجا از نان خوردن می‌افتند!  

 در میان گپ و گفت با حاضرین، یکی از افراد که با یونیفرم حراست فیزیکی آن شرکت به سمت ما می‌آید و از موضع آمرانه، مانع ادامه گفتگو و تهیه گزارش می‌شود. در پاسخ اما وقتی با مصر بودن ما و تجمع حاضرین روبرو می‌شود، تغییر لحن داده و با موضعی دوستانه درخواست پاک کردن فیلم و تصویر گزارش را می‌کند.  

 از پاسخ به این خواسته‌اش طفره می‌رویم و به ناچار در حین رفتن، ادعای عجیبی را مطرح می‌کند؛ «آقا دستت درد نکنه! لطفا رسانه‌ایش نکن، خیلیا اینجا از نون خوردن می‌افتن!» 

 یکی از اتباع افغانستانی: ماهانه تا ۱۵۰۰ دلار دستمزد روسیه برای شرکت افراد آموزش‌دیده افغانستانی در جنگ علیه اوکراین!  

ظهیر، یکی از حاضرین اهل هرات که به گفته خود برای اخذ ویزای تحصیلی به این شرکت مراجعه کرده با خوشرویی، فرصت را برای خروج از انتظار کسالت‌بار در صف غنیمت می‌داند و پاسخگوی سوالات ماست. وقتی از علت حضور این تعداد از شهروندان افغان در این محل سوال می‌کنیم؛ اینطور پاسخ می‌دهد: «چندی پیش در مقابل سفارت روسیه در کابل، حمله انتحاری صورت گرفته و باعث تعطیلی این سفارتخانه شد. از همان موقع هم، سفارت روس‌ها اطلاعیه داد که برای پیگیری مهاجرت خود به این کشور، باید از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک در پاکستان و ایران اقدام کنید».  

این جوان افغان ادامه می‌دهد؛ « از همان زمان، بسیاری از شهروندان ما برای سفر به روسیه از طریق ایران به سفارتخانه آن‌ها در تهران و نمایندگی‌شان در اصفهان برای این مسئله اقدام می‌کنند. اخذ ویزای تحصیلی فقط برای نمایندگی در اصفهان در نظر گرفته شده و دیگر ویزاهای سیاحتی و بازرگانی هم در تهران و از طریق یک شرکت حقوقی که با سفارت روسیه قرارداد دارد در این منطقه انجام می‌شود.»  

ظهیر در ادامه هم، وقتی از مسئله جنگ اوکراین از او می‌پرسیم، بر خلاف سایرین که ظاهرا برای صحبت در این باره لکنت و معذوریت دارند، ادامه می‌دهد؛ «ببین! روس‌ها الان از کسانی که سابقا در ارتش بودند و یا آموزش نظامی دیده‌اند، مهاجر قبول می‌کند و برای جنگ در داخل اوکراین یا مرزهای آن تا ماهانه مبلغ ۱۵۰۰ دلار در نظر گرفته. ما هم در این وضع اقتصادی که شرایط کار در کشور شما هم مناسب نیست، گاهی چاره‌ای برای مهاجرت نداریم. می‌دانی؟ جنگیدن برای روس‌ها در نظر ما از هر ملت دیگری سخت‌تر است.»

جوان افغان: حدود ۲۵ هزار نفر از اتباع افغانستان برای مهاجرت به روسیه در ایران، اقدام کرده‌اند 

 الواری، اما نام دیگر جوان افغانستانی اهل مزارشریف است که خود را اینگونه معرفی کرده و خود را برای حرف زدن با ما مشتاق نشان می‌دهد؛ « هر روز، حدود هزار تا ۱۵۰۰ نفر از هم‌وطنان ما در مقابل این شرکت از ساعات اولیه صبح گرفتارند تا ببینیم بالاخره، با پذیرش تنها ۱۰۰ نفر در روز موفق به گرفتن ویزا می‌شویم یا خیر. از دوستان خود، همچنین خبردار شدیم که حدود ۲۵ هزار نفر از هم‌وطنان و هم‌شهریان ما از طریق سفارت روسیه برای مهاجرت به این کشور ثبت‌نام کرده‌اند.»  

او ادامه می‌دهد؛ «مقصد هر مهاجر هم متفاوت است. عده‌ای به سن‌پطرزبورگ می‌روند، عده‌ای به مسکو، ساراپول و دیگر شهرها. آنگونه که به ما گفتند؛ ما یک سال پس از سفر به روسیه را در لیلیه(خوابگاه) مستقر شده و به آموختن زبان روسی می‌پردازیم و پس از این مدت می‌توانیم در دانشگاه حضور پیدا کنیم. کسانی هم که برای کار به این کشور می‌روند از ویزای سیاحتی استفاده می‌کنند.» 

 این جوان افغانستانی البته در پاسخ به سوال ما درباره حضور در جنگ اوکراین بر خلاف دوست دیگرش، ترجیح به سکوت داشته و به همین جمله بسنده می‌کند؛ «اطلاعی ندارم». او در ادامه هم، اینطور روایت می‌کند که؛ «ممکن است که دولت روسیه، نهایتا پس از یک سال، هموطنان ما را برای اقامت و کار در این کشور به عنوان یک تبعه خارجی نپذیرد و آن وقت مجبور به بازگشت به افغانستان هستیم.»  

«یکی دیگر از مشکلات ما هم این است که بانوان هموطن ما، تنها اجازه سفر به همراه محرم شرعی خود به ایران را دارند و طالبان از سفر تنهای آن‌ها جلوگیری می‌کنند. هم اینکه امروز هم دیدید که تعدادی از خانم‌ها که به همراه برادر، همسر یا پدر خود به ایران آمدند در صف حضور در بین متقاضیان مهاجرت به روسیه حضور دارند.»