ضرورتِ عادی سازی روابط با عربستان

سیدقائم موسوی(دکترای علوم سیاسی/مسائل ایران)

  • عربستان یکی از مهمترین همسایگان کلیدی ایران هست که مستقیم و غیر مستقیم تأثیرات زیادی بر منافع ملی، سیاست های منطقه ای و جهانی ایران می گذارد.

از دیرباز نیز روابط با این کشور سینوسی و از تاریخی پُر افت و خیز برخوردار بود. در صورت بندی نظم منطقه ای این دو کشور یکسره خصومت و رقابت ندارند.

تنوع و در هم تنیدگی منافع در منطقه از ساده سازی روابط مبتنی بر خصومت میان آنها جلوگیری می کند. در جاهایی منافع آنها در تضاد و تقابل قرار می گیرد و در جاهای دیگری از بسترهای همکاری گرایانه برخوردار است.

کیفیت خصومت در نگرش های بدبینانه ی دشمن پندارانه و همچنین رقابت گرایانه می تواند در تشدید یا تعدیل سیاست های فرا منطقه ای قدرت‌های بزرگ نیز تاثیرگذار باشد.اکنون چرخش عربستان سعودی بیشتر از سر ناچاری و ضرورت همسویی با سیاست های منطقه ای آمریکا تعبیر می شود. خیلی ها هشدار می دهند که نباید از رویکرد آنها استقبال کرد. هشداری که به نفع ایران و منطقه نیست.

ضرورت همسایگی، کمک به صورت بندی نظم منطقه ای مبتنی بر رقابت-همکاری، پرهیز از هدررفت انرژی ها در تخاصمات بی سرانجام از جمله عواملی هستند که ایجاب می کنند روابط با عربستان از وضعيت مخاصمه به وضعیت رقابت تغییر یاید.

حرکت به سمت عادی سازی رابطه با عربستان به نفع اقتصاد سیاسی منطقه ای ایران در مواجهه با کشورهای دیگر منطقه که به نوعی سیاست هایشان هم راستا با برادر بزرگتر هست، خواهد بود. همچنین موفقیت این عادی سازی به روند حل شدن بخشی از خانه های پازل مراوده ایران با قدرت‌های جهانی نیز منجر خواهد شد.

هر امری عربستان را وادار به عادی سازی رابطه با ایران کرده باشد(زمین گیری در جنگ یمن یا ناچاری از همسویی با آمریکا) ، بایستی از آن استقبال شود و متناسب با این نیازمندی به پیشبرد منافع ملی کشور کمک کرد.