شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌ می‌توانند در انتخابات ایران رأی بدهند/ انتخابات ریاست جمهوری ایران در افغانستان نیز برگزار می‌شود

 وزیر داخله/ کشور جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات دیگر در این کشور، از حق رأی شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌الاصل یا هر کشور دیگر که دارای تابعیت این کشور باشند، در انتخابات‌ها و همچنین نامزد شدن در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران خبر داد، اما گفت که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر اساس قانون انتخابات این کشور، ایرانی‌الاصل بودن یک شرط است. دکتر رحمانی فضلی از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانیان مقیم افغانستان نیز خبر داد.

 دکتر رحمانی فضلی، وزیر داخله(کشور) جهوری اسلامی ایران که امروز(چهارشنبه، 26 جوزا/ خرداد) در یک نشست خبری با خبرنگاران خارجی در تهران سخن می‌گفت، به سوال خبرگزاری نیز پاسخ داد.

خبرنگار در ابتدا با توجه به شور و هیجان مهاجرین افغانستانی در گرماگرم کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با این که حق رأی ندارند، ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری و دولت آینده این کشور توجه بیشتری به وضعیت مهاجرین داشته باشند. وی در ادامه از وزیر داخله ایران در مورد شرایط رأی‌دهی شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌الاصل در انتخابات این کشور و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در شرایط بحرانی کنونی افغانستان پرسید.

دکتر رحمانی فضلی در ابتدا به خدمات جمهوری اسلامی ایران به مهاجران افغانستانی در این کشور اشاره کرد و تأکید نمود که رهبر انقلاب اسلامی و همچنین دولت‌مردان ایران همه امکاناتی که برای مردم این کشور فراهم بوده را برای مهاجرین نیز در نظر گرفته‌اند.

وی در این زمینه به حق تحصیل، حتی برای فرزندان مهاجران غیرقانونی در ایران بر اساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی و همچنین ارائه خدمات درمانی در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

وزیر داخله ایران در مورد شرایط نامزدی و حق رأی شهروندان ایرانی ـ افغانستانی‌الاصل گفت که بر اساس قانون انتخابات این کشور، یک شرط اساسی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ایرانی‌الاصل بودن آن است و صرفا داشتن شناسنامه و تابعیت ایرانی کافی نیست، ولی برای رأی دادن در این انتخابات، شرط ایرانی‌الاصل بودن وجود ندارد و کسانی که تابعیت این را داشته باشند، می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رأی بدهند.

همچنین در قانون انتخابات شوراهای اسلامی ایران، برای انتخاب‌شونده و انتخاب‌کننده شرط ایرانی‌الاصل بودن وجود ندارد و صرف تابعیت این کشور ملاک است.

دکتر رحمانی فضلی در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران برای ایرانیان مستقر در افغانستان نیز گفت که این انتخابات در افغانستان نیز برگزار می‌شود.

تا دو روز دیگر، بیش از 59 میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در ایران می‌توانند برای انتخاب رییس جمهوری آینده این کشور به پای صندوق‌های رأی بروند. از این میان، نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار واجد شرایط رأی‌دهی در ایران، برای اولین‌بار می‌توانند پای صندوق‌های رأی بروند.

در کنار برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری و همچنین شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران، قرار است دو انتخابات محلی مجلس شورای اسلامی در 6 حوزه و همچنین مجلس خبرگان رهبری این کشور در 4 حوزه نیز برگزار شود.

به گفته وزیر داخله ایران، این انتخابات از ساعت 7 صبح روز جمعه(28 جوزا/ خرداد) با رعایت پرتکل‌های دقیق بهداشتی در سراسر این کشور وسیع و پهناور آغاز شود و تا ساعت 12 شب و حتی در صورت وجود رأی‌دهنده، تا ساعت 2 بامداد روز بعد ادامه پیدا کند. انتخابات ریاست جمهوری ایران در 66 هزار و 800 شعبه رأی‌دهی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای این کشور در 75 هزار و 15 شعبه برگزار خواهد شد. یک و نیم میلیون تن در برگزاری این انتخابات نیز همکاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد که یک تا دو روز طول خواهد کشید تا نتیجه قطعی انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شود.

دکتر رحمانی فضلی تصریح نمود که با آمادگی‌های این وزارت و ستاد انتخابات ایران و دقتی که صورت گرفته، امکان هیچ‌گونه تخلف و تقلب در برگزاری انتخابات این کشور وجود ندارد.

وی در مورد امنیت برگزاری انتخابات در ایران نیز گفت که با اقدامات و تلاش‌های همه دستگاه‌های دخیل در تأمین امنیت انتخابات این کشور از شش ماه گذشته به این‌سو، تااکنون هیچ موضوع نگرا‌ن‌کننده‌ای وجود نداشته و همه تحرکات رسانه‌ای و عملیاتی عناصر اخلال‌گر در رصد کامل قرار داشته است. در این زمینه تعدادی بازداشت شده و تعدادی از عملیات‌های تخریبی نیز خنثی گردیده است.

وزیر داخله ایران از رسانه‌های بین‌المللی خواست این واقعیت و حقیقت مهم تاریخی حضور ملت ایران در انتخابات و تعیین سرنوشت‌شان را اطلاع‌رسانی کنند.