توافق‌نامه امریکا – طالبان؛ کارشناسان: نمی‌توان بالای شورشیان اعتماد کرد

نگاه نو_ واشنگتن – اطلاعات مبنی بر این‌که شورشیان طالب از روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی انعام به دست آورده‌اند، نتوانست به توافق میان امریکا و طالبان و تصمیم ترمپ مبنی بر خروج هزاران سرباز از جنگ افغانستان خلل وارد کند. این سبب شد که منتقدان توافق‌نامه امریکا –طالبان بگویند که نباید بالای طالبان اعتماد کرد.

براساس اظهارات مقامات اطلاعاتی، گزارش مربوط به پرداخت انعام به تاریخ ۲۷ فبروری درج دوسیه مطالعه روزمره ترمپ شده بود، اما دیده شد که دو روز بعد یک توافق‌نامه میان ایالات متحده و طالبان در قطر به امضا رسید. این توافق‌نامه راه را برای پایان دادن جنگ ۱۹ ساله در افغانستان باز کرد و به قول ترمپ که گفته بود «جنگ افغانستان خاتمه‌ناپذیر است» و باید به این جنگ خاتمه داد نیز مهر تایید گذاشت.

در ۳ مارچ سه روز پس از امضای توافق‌نامه رییس جمهور ترمپ صحبت تلفنی ۳۵ دقیقه‌ای با ملا عبدالغنی برادر، معاون بنیان‌گذار گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی قطر داشت و پس از آن‌که گزارش‌ها مبنی بر پرداخت انعام در ماه جون منتشر شد، وزیر خارجه مایک پمپیو در صحبت ویدیویی از طالبان خواست تا به تعهدات‌شان عمل کنند. بر اساس توافق‌نامه، ایالات متحده تا ماه می ۲۰۲۱ تمامی نیروهای خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد که تا کنون نیروهای خود را از ۱۲۰۰۰ به ۸۶۰۰ نفر کاهش داده است. اکنون ترمپ به دنبال این است که چه موقع و به چه سرعت نیروهای نظامی ایالات متحده را از افغانستان بیرون کند.

طالبان تعهد کرده‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند، روابط خود با القاعده را قطع کنند و با حکومت افغانستان نشسته و نقشه راه برای آینده این کشور ترسیم کنند.

طالبان وعده کرده‌اند که نگذارند مناطق تحت اداره‌شان بر ضد ایالات متحده و متحدانش از سوی تروریستان مورد استفاده قرار گیرد. روز شنبه فرستاده واشنگتن بر منافع اقتصادی این توافق‌نامه که به موانع جدید سیاسی مبدل گردیده، تاکید کرد.

زلمی خلیل‌زاد به سفر یک هفته‌ای اوزبیکستان، پاکستان و کشور‌های حوزه خلیج فارس و قطر، جایی که مذاکره‌کننده‌گان طالبان دفتر دارند، رفت.

منتقدان چون مایک والتز می‌گویند «این توافق‌نامه فقط پوششی برای خروج نیروها است».

والتز گفت: «من درباره نحوه پی‌گیری این توافق‌نامه نگرانی جدی دارم». طالبان بارها از طریق خشونت و بمب‌گذاری قبل و بعد از امضای توافق‌نامه نشان داده‌اند که در مورد تطبیق توافق‌نامه جدی نبوده و به چانه‌زنی‌های‌شان خاتمه نمی‌دهند.

کاخ سفید اصرار دارد که رییس جمهور از اطلاعات مبنی بر پرداخت انعام آگاه نبود، اما دولت برای محافظت از سربازان به این اطلاعات پاسخ داد.

مقامات امریکایی می‌گویند روسیه در کنار سایر کشور‌ها به شمول ایران برای طالبان پول و جنگ‌افزار فراهم می‌کند، گرچه پرداخت این پاداش‌ها نشانه تجاوز آشکار روسیه است.