اختلاف نظر در سپیدار؛ معرفی نامزدوزیران هم‌چنان معطل است

نگاه نو_ فهرست نامزدوزیران سهم سپیدار بنا بر دلایلی هنوز روی میز عبدالله عبدالله باقی مانده است. منابع دخیل در روند رأی‌زنی‌های پیرامون تعیین نامزدوزیران در سپیدار می‌گویند که علاوه بر موجودیت اختلاف‌ نظرها میان اعضای دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی، برخی تعهدها از سوی تیم دولت‌ساز عملی نشده که از دلایل تاخیر در فرستادن فهرست نامزدوزیران سپیدار به ارگ ریاست جمهوری خوانده می‌شود. این تعهدها مشخص کردن سهم دسته ثبات و هم‌گرایی در ولایت‌ها و چگونه‌گی تقرر در معینیت‌ها، اداره‌های مستقل و سفارت‌خانه‌ها را شامل است. منابع رسمی در سپیدار اما تصریح می‌کنند که به محض شریک شدن فهرست نامزدوزیران به ارگ، آن را به گونه رسمی اعلام خواهند کرد. اعضای مجلس که از دیر زمانی منتظر معرفی کابینه مانده‌اند، قرار است در نشست عمومی روز دوشنبه پیرامون رفتن یا نرفتن‌شان به رخصتی تابستانی تصمیم بگیرند. این رخصتی مجلس نماینده‌گان از اول اسد سال روان آغاز شده و ۴۵ روز را در بر می‌گیرد.

در حالی که منابع از فرستادن فهرست نامزدوزیران سپیدار به ارگ خبر داده بودند، این مهم اما هنوز این کار نشده است. فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی روز جمعه، بیستم سرطان هرچند گفت که این فهرست به ارگ ریاست جمهوری سپرده نشده، اما تصریح کرد که سپیدار به محض شریک کردن فهرست نامزدوزیرانش، آن را به گونه رسمی اعلام خواهد کرد. با این همه اما گمانه‌زنی‌ها پیرامون کش‌وقوس‌های درون‌ گروهی در سپیدار پابرجا مانده است. منابعی دخیل در تعیین نامزدوزیران سپیدار که نمی‌خواهند از آنان نام برده شود، می‌گویند که دلایل اصلی تاخیر در سپردن فهرست به ارگ، اختلاف نظرها میان اعضای دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی و هم‌چنان عملی نشدن برخی از تعهدها از سوی دسته انتخاباتی دولت‌ساز است.

به گفته این منابع، شرکای اصلی دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی برخی از انتظاراتی دارند که هنوز به آن نرسیده‌ و به این ترتیب، شماری از بحث‌ها در این میان هنوز نهایی نشده است. منابع می‌افزاید که این دسته انتخاباتی در حال حاضر تلاش دارد که هم‌زمان با مشخص شدن ترکیب ملیتی و سهم احزاب سیاسی، افراد نخبه و متخصص از آدرس احزاب معرفی شوند که کار روی آن به گونه فشرده ادامه دارد. گفتنی است که به تایید این منابع، فهرست شریک شده در رسانه‌های اجتماعی نهایی نبوده و به ارگ ریاست جمهوری نیز سپرده نشده است. در فهرست نشر شده اسم ۱۱ نامزدوزیر کابینه، وزیر دولت در امور صلح و رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی به چشم می‌خورد و احتمال یک مورد تغییر نیز در آن وجود دارد.

منابع نزدیک به دسته انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی هم‌چنان تصریح می‌کنند که عملی نشدن تعهدهای ارگ ریاست جمهوری یکی از دلایل تاخیر در فرستادن فهرست نامزدوزیران است. این موارد مشخص نشدن ولایت‌های سهم سپیدار، تعیین نشدن چگونه‌گی استخدام معینان وزرات‌خانه‌ها و هم‌چنان سفارت‌خانه‌ها را شامل می‌شود. گفتنی است که دو طرف بحث تعیین سهم یا استخدام معینان از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی را مطرح کرده‌اند، اما هنوز روی یک مکانیسم مشخص به توافق نرسیده‌اند. پیش‌تر شماری از افراد نزدیک به این دسته انتخاباتی از جابه‌جایی برخی از والیان توسط رییس جمهور غنی ابراز تعجب کرده و تصریح کرده بودند که ارگ در سهم سپیدار والی تعیین کرده است.

این در حالی است که منابع رسمی در سپیدار می‌گویند، نیاز است که توافق‌نامه سیاسی مرحله‌وار و به گونه‌ی کامل عملی شود تا زمینه برای پیش‌برد خوب‌تر روند صلح و رفع موانع پیرامون حکومت‌داری فراهم شود. فریدون خوزون افزود که توافق‌نامه و تعهدهای میان دو طرف روشن است و ابراز امیدواری کرد که این موارد به گونه کامل عملی شده و هر دو طرف به آن پابند بمانند. گفتنی است که بر اساس بخش ششم توافق‌نامه سیاسی ارگ و سپیدار، قرار بود یک هیأت نظارتی و میانجی شش نفری از بزرگان ملی و سیاسیون به عنوان ناظر این توافق‌نامه حضور یافته و جلو نقض آن را بگیرد. با این حال اما اعضای این هیأت هنوز مشخص نشده است.

منابعی آگاه در هفته‌های گذشته گفته بودند که احزاب جنبش ملی و وحدت اسلامی به ترتیب خواستار سه کرسی و دو کرسی‌ کابینه هستند، اما آقای عبدالله دو کرسی و یک کرسی را برای این احزاب اختصاص داده که سبب تاخیر در سپردن فهرست به ارگ شده است. صدیق صدیقی، سخنگوی رییس جمهوری اما پیش از این گفته بود که فهرست ارگ نهایی شده و این مرجع برای معرفی نامزدوزیران به مجلس نماینده‌گان، منتظر دریافت فهرست سپیدار مانده‌ است. وی در یک نشست خبری گفت که حتا در صورت سپردن این فهرست از سوی سپیدار به ارگ ریاست جمهوری، روند معرفی نامزدان بنا بر روند قانونی آن تاخیر دو تا سه هفته‌ای را به دنبال خواهد داشت. بر اساس اصولی معرفی کابینه، قرار است اسناد تحصیلی و تابعیت دوگانه نامزدوزیران ارزیابی شده و سپس برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شوند.

از سویی هم‌، قرار است اعضای مجلس نماینده‌گان با آغاز اسد سال روان تا یک‌ونیم ماه به رخصتی تابستانی بروند. هرچند پیش‌تر گفته شده بود که اعضای مجلس حاضرند برای تعیین تکلیف کابینه رخصتی‌شان را به تاخیر بیندازند، اما حجت‌الله خردمند، نایب منشی مجلس می‌گوید که قرار است بحث کابینه در اجندای نشست عمومی روز دوشنبه مطرح شود. به گفته وی، اعضای مجلس در نشست روز دوشنبه تصمیم خواهند گرفت که برای تعیین تکلیف کابینه هم‌چنان منتظر بمانند یا به رخصتی تابستانی بروند. با این حال اما منابع احتمال می‌دهند که روند معرفی نامزدوزیران به مجلس نماینده‌گان برای پس از رخصتی‌های تابستانی زمان‌بندی شده است.

محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در بیست‌وهشتم سرطان سال روان تفاهم‌نامه سیاسی را امضا کردند. در بخش چهارم این تفاهم‌نامه زیر نام «مشارکت در حکومت» آمده است که ۵۰ درصد کابینه از سوی سپیدار معرفی خواهد شد که ۱۱ کرسی را تشکیل می‌دهد. با این حال اما قرار است وزیر دولت در امور صلح نیز از آن‌جایی که این وزارت دارالانشای شورای عالی مصالحه ملی به شمار می‌آید، از سوی سپیدار معرفی شود. گفتنی است که تاکنون تنها شمار معدودی از نامزدوزیران از سوی ارگ ریاست جمهوری به مجلس معرفی شده‌اند و اسناد حدود پنج نامزدوزیر نیز برای ارزیابی‌ها به دارالانشای مجلس نماینده‌گان فرستاده شده است.