خوشبینی طول عمر را زیاد می کند.

یک تحقیق تازه در آمریکا نشان می‌دهد که احتمال طول عمر خوشبین‌ها و رسیدن به ۸۵ سالگی یا بیشتر از کسانی که رویکردی بدبینانه به زندگی دارند بیشتر است .

 

فرضیه این تحقیق این است که خوشبین‌ها آسان‌تر احساساتشان را مهار می‌کنند و به همین دلیل از تبعات و تاثیر استرس در امان هستند.

 

محققان می‌گویند بدبین‌ها می‌توانند با تصور آینده‌ای که همه چیز در آن پایانی خوش یافته از این استرس بکاهند.

 

این تحقیق روی دو گروه از کسانی انجام شده که در مطالعه‌ای جداگانه به کار رفته بودند: ۷۰ هزار زن و ۱۵۰۰ مرد.

 

سطح خوشبینی این افراد در کنار وضعیت سلامتی آنها ارزیابی شده، در عین حال از آنها درباره میزان ورزش، شکل تغذیه و مصرف الکل یا دخانیات پرسیده‌اند.

 

به طور متوسط خوشبین‌ترین مردان و زنان در این گروه ۱۱ تا ۱۵ درصد بیشتر از بدبین‌ترین‌های گروه عمر کرده بودند و احتمال طول عمرشان تا ۸۵ سالگی یا بعد از آن به مراتب بیشتر بوده است.

 

هنوز ناشناخته‌های زیادی درباره عوامل خطر برای بیماری و مرگ زودرس وجود دارد و مطالعه چندانی هم درباره آنچه محققان تاثیر”عوامل روانشناختی مثبت” بر طول عمر نامیده‌اند انجام نشده است.

 

پروفسور لوینا لی، روانپزشک در دانشکده پزشکی بوستون، که در این تحقیق همکاری کرده می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که ممکن است با افزایش سطح خوشبینی افراد، طول عمر و زندگی سالم را افزایش داد.

شواهد حاصل آزمایش‌های تصادفی نشان می‌دهد که تدابیری چون “تصور آینده‌ای با پایان خوش، و یا درمان‌های رفتاری-شناختی منسجم می‌تواند سطح خوشبینی را افزایش دهد.”

 

این پروفسور می‌گوید اینکه افراد خوشبین چطور بیشتر عمر می‌کنند هنوز محل بحث است: “رفتارهای سالم‌تر و سطح پایین افسردگی تنها بخشی از یافته‌های ما را توضیح می‌دهد.”

 

به گفته پروفسور لی “شواهد ابتدایی از مطالعات دیگر نشان می‌دهد که افراد خوشبین‌تر معمولا با هدف و اعتماد به نفس لازم برای رسیدن به آن زندگی می‌کنند، در حل مشکلات موفق‌ترند و بهتر می‌توانند احساسات خود را در شرایط پراسترس مهار و تنظیم کنند.”

 

پروفسور بروس هود رییس بخش روانشناسی رشد در جامعه دانشگاه بریستول کلاسی با عنوان دانش خوشحالی دارد و می‌گوید این مطالعه شواهد موجود حاکی از منافع خوش‌بینی و مثبت‌اندیشی را تایید می‌کند.

 

به گفته او “یک مکانیسم ساده می‌تواند این باشد که خوشبین‌ها بهتر با استرس کنار می‌آیند و مثلا درباره اتفاقات منفی و ناگوار زندگی کمتر می‌اندیشند.”

 

پروفسور هود می‌گوید استرس بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد و در نتیجه خوشبین‌ها بهتر می‌توانند با بیماری‌های عفونت کنار بیایند. چند مطالعه دیگر هم نشان داده که استرس با بخشی از کروموزوم که به پیری سلولی و خطر بیماری قلبی، قند و سرطان ارتباط دارد، یعنی تلومرهای کوتاه‌تر مرتبط است.