در ضرورت دیپلماسی ورزشی

در چند روز گذشته دو اتفاق مشابه در فضای مجازی باعث شده است که بیش از گذشته به لزوم وجود دیپلماسی ورزشی پی ببریم. هر دوی این اتفاقات هم در فضای مجازی و مشخصا در اینستاگرام رخ داد

فرهنگستان فوتبال به نقل از اعتماد: در چند روز گذشته دو اتفاق مشابه در فضای مجازی باعث شده است که بیش از گذشته به لزوم وجود دیپلماسی ورزشی پی ببریم. هر دوی این اتفاقات هم در فضای مجازی و مشخصا در اینستاگرام رخ داد. یکی پست استفان بویه، بازیکن تیم ملی والیبال فرانسه و دیگری پست صفحه رسمی کنفدراسیون بوکس آسیا. در مورد اول بازیکن پشت خط‌زن تیم ملی فرانسه که قرار بود راهی اردبیل شود تا در هفته چهارم لیگ ملت‌های والیبال با تیم ایران روبه‌رو شود، پیش از عزیمت به کشورمان در صفحه شخصی‌اش نوشت: «یک سال متفاوت! هفته جدید لیگ ملت‌ها در ایران یا آذربایجان جنوبی؟» معلوم نیست دقیقا استفان بویه چه شناختی از کشورمان دارد یا چه کسانی به او مشورت داده‌اند اما واضح است که در جغرافیای سیاسی جهان چیزی به اسم آذربایجان جنوبی وجود ندارد. این نام مجعولی است که برخی جدایی‌طلبان روی استان اردبیل گذاشته‌اند. بعد از انتشار این پست، با خبررسانی برخی کانال‌های تلگرامی بسیاری از ایرانیان با کامنت گذاشتن نام و پرچم ایران به بازیکن فرانسه نشان دادند که بهتر است وارد این بازی‌های سیاسی نشود. از طرف دیگر برخی جدایی‌طلبان نیز خودشان را به صفحه والیبالیست فرانسه رساندند و نام آذربایجان جنوبی را کامنت کردند. با اینکه تعداد کامنت‌های ایران آنقدر زیاد بود که اجازه خودنمایی به دیگران را نمی‌داد – چیزی در حدود ۲۰ هزار کامنت – اما در کمال تعجب بویه شروع به پاک کردن کامنت‌های کسانی کرد که نام ایران را نوشته بودند! در فاصله ۲۴ ساعت بعد از آن پست و اتفاقات پیش آمده و با هجوم دوباره کاربران ایرانی، بویه در نهایت پست مربوطه را پاک کرد.

اتفاق بعدی به همین دیروز برمی‌گردد. کنفدراسیون بوکس آسیا در تبلیغات خود برای برگزاری مسابقات بوکس قهرمانی نونهالان آسیا در صفحه رسمی خود در اینستاگرام از نام جعلی خلیج عربی به جای خلیج فارس استفاده کرد. بعد از پخش شدن خبر استفاده کنفدراسیون بوکس آسیا بلافاصله کاربران ایرانی فضای مجازی با حضور چند هزار نفری در پست مربوطه، تلاش کردند با کامنت گذاشتن نام خلیج فارس، مدیر صفحه را متوجه اشتباه‌شان بکنند. همچنین حسین ثوری، رییس فدراسیون بوکس کشورمان نیز بلافاصله به این موضوع واکنش نشان داد. ثوری در این رابطه گفت: « کاملا این موضوع را از طریق حراست وزارت ورزش و جوانان پیگیری کرده‌ام. اگر قرار باشد در این مسابقات از چنین نام جعلی برای خلیج همیشه فارس استفاده شود ایران در مسابقات قهرمانی نونهالان آسیا شرکت نخواهد کرد. ضمنا باید بگویم که خلیج فارس هویت دینی و ملی ما ایرانی‌ها است. من شخصا پیگیر این موضوع هستم و یک لحظه هم کوتاه نخواهم آمد.»

فارغ از اشتباهات و سوء نیت‌های برخی افراد و بازی‌های سیاسی‌ای که در پشت پرده اتفاق می‌افتد، آنچه جای خالی‌اش احساس می‌شود، دیپلماسی ورزشی است. یعنی وزارت ورزش و فدراسیون‌ها فاقد ابزارها و برنامه‌ریزی‌های مشخص برای مبارزه با چنین رخدادهایی هستند. البته برگزاری مسابقات با نام خلیج فارس یا نامگذاری لیگ برتر به اسم جام خلیج فارس یا دادن میزبانی مسابقات بین‌المللی مهم به شهرستان‌ها می‌تواند بخشی از دیپلماسی ورزشی محسوب شود. با این حال همچنان به نظر می‌رسد که باید کار بیشتری مخصوصا در حوزه تبلیغات و آگاه‌سازی صورت بگیرد تا دیگر شاهد استفاده از نام‌های جعلی نه توسط سازمان‌ها و نه افراد عادی پرمخاطب باشیم.