ماجرای استخراج بیت کوین در مساجد چیست؟

دو کارخانه با هزار دستگاه استخراج در یزد پلمپ شدند

مقام‌های محلی در استان یزد ایران می‌گویند از دو کارخانه در استان یزد و اشتراک برق صنعتی آنها برای استخراج بیت‌کوین (نوعی پول دیجیتال) استفاده می‌شده و این دو کارخانه پلمپ شده‌اند.
مقام‌های محلی در استان یزد ایران می‌گویند از دو کارخانه در استان یزد و اشتراک برق صنعتی آنها برای استخراج بیت‌کوین (نوعی پول دیجیتال) استفاده می‌شده و این دو کارخانه پلمپ شده‌اند.
خبرگزاری صداوسیما می‌گوید حدود هزار دستگاه استخراج بیت‌کوین (ماینر) در این دو کارخانه پیدا شده است. یک مقام قضایی یزد گفته این دستگاه‌ها قاچاقی وارد ایران شده‌اند.
موضوع سوءاستفاده از برق برای استخراج بیت‌کوین در هفته‌های اخیر در ایران خبرساز شده است.
بیت‌کوین چیست؟
اسکناس یا سکه بیت‌کوین وجود ندارد و بیت‌کوین یک روش پرداخت دیجیتال است که بر مبنای رمزنگاری و با شبکه‌ای از کامپیوترها ممکن می‌شود.
بیت‌کوین یک مالک، بانک مرکزی یا هیچ مرکز دیگری مانند یک کامپیوتر و سِرور اصلی ندارد و نقل و انتقال‌ها با تایید در سراسر شبکه انجاممی‌شود.
هر بیت‌کوین زنجیره‌ای دیجیتال از سوابق تراکنش دارد (blockchain) که به صورت توزیع‌شده روی شبکه ذخیره‌سازی و به روزرسانی می‌شود.
تراکنش‌های بیت‌کوین می‌تواند به طور ناشناس انجام ‌شود.
ماینر چیست؟
کامپیوترهایی که جزو شبکه بیت‌کوین هستند و تراکنش‌ها را ضبط و تایید می‌کنند، می‌توانند در ازای آن با حل مسائل ریاضی ویژه بیت‌کوین‌های جدید استخراج کنند.
با رشد ارزش بیت‌کوین در سال‌های اخیر پردازشگرهای ویژه‌ای برای استخراج آن طراحی و ساخته شده‌اند که به آنها ماینر (معدنکار) می‌گویند.
با توجه به دشواری فزاینده حل مسائل ریاضی مرتبط با بیت‌کوین، برخی چندین ماینر را همزمان به کار می‌گیرند تا شانس خود برای کسب بیت‌کوین جدید را بالا ببرند.
این ماینرها انرژی نسبتا بالایی مصرف می‌کنند.
در یزد چه شده؟
محمدحسین رحیمی‌زاده، معاون اجتماعی دادگستری یزد، به تلویزیون ایران گفت: “متخلفان در پوشش دو کارخانه تعطیل شده و با استفاده از برق صنعتی تعرفه‌دار به تولید ارز دیجیتال درطول شبانه روز می‌پرداخته‌اند.”
آقای رحیمی‌زاده بیت‌کوین را “خلاف مقررات پولی و بانکی” دانسته و هشدار داده که می‌توان از آن برای “پولشویی” استفاده کرد.
آرش نواب، مدیرعامل توزیع برق یزد هم گفته است که در “دو مزرعه تولید دیجیتال ارز” هزار دستگاه استخراج (ماینر) با برقی که تعرفه صنعتی داشته کار می‌کرده و مجموعا یک مگاوات برق مصرف کرده‌اند.
آقای نواب گفته: “این دستگاه‌ها موجب هدر رفتن انرژی برق شهری و صنعتی شده و بعضا باعث کاهش انرژی در کارخانه‌های تولیدی شده‌اند.”
دادسرای یزد در بیانیه‌ای گفته: “دستگاه‌های ماینر و تجهیزات جانبی آن، که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، قاچاق بوده و نگهداری و خرید و فروش آن ممنوع است.”
ماجرای استخراج بیت‌کوین در مساجد چیست؟
در هفته‌های اخیر گزارش‌ها، تصاویر و همچنین شایعات تاییدنشده‌ای از استخراج بیت‌کوین در ایران منتشر شده است.
یکی از این موارد به استفاده از برق رایگان مسجدها به این منظور است.
همایون حائری، معاون وزیر نیرو در ایران، گفته است: “روند رو به رشد راه‌اندازی واحدهای استخراج ارز دیجیتال، به گونه‌ای است که در برخی مراکز برخوردار از تعرفه برق رایگان مانند مساجد و مدارس نیز شاهد استخراج بیت کوین هستیم.”