دعوای FATF چیست و چرا موافقان و مخالفان نمی‌توانند به راحتی حرف بزنند؟

داوود حشمتی

نگاه نو- موضوع fatf چیست و چرا عموم مخالفان و موافقان آن «بی‌سواد» هستند؟ آنها که می‌فهمند «نمی‌توانند» بیان کنند. این محدودیت بیان برای هر دو طرف هست.

۱- از زمستان ۹۵ این موضوع را به طور مشخص دنبال می‌کنم و اولین با در سازندگی نوشتم که این مصیبتی بود که در سال ۸۹ بر سر ایران آمد. بدبختانه ما بر سر یک دوراهی باخت باخت قرار داریم. اجرای کامل اکشن پلن صدماتی دارد و عده‌ای را به تحریم می کشد. عدم اجرای آن فساد را گسترش میدهد. حالا به نظر می‌رسد به روزهای نهایی رسیدیم و قرار است این لوایح در مجلس (با وجود مخالفت‌های اصولگرایان) تصویب شود. جلسه مهم شنبه شب که لاریجانی با روسای فراکسیون‌ها، اطلاعات سپاه، شورای نگهبان و برخی از نمایندگان برگزار کرد این مساله را تایید می‌کند.

۲- اگر از مردم عادی بپرسید حاضرید ایران از لیست سیاه خارج شود، همه یکصدا می‌گویند بله. اما ایراد کار کجاست؟ چرا مخالفان پشت حماس و حزب‌الله مخفی شدند؟ اساسا کمک به آنها از طریق حساب بانکی جابه‌جا نمی شود. ضمن اینکه دستکم نمایندگان ملت حق دارند بدانند چه میزان و چگونه به این سازمانها کمک می‌شود.

۳- پرونده بقایی به همین تراکنش‌های مالی خارج از ضابطه بر می‌گشت. بخشی از کیفرخواست را که خودش منتشر کرد، نشان می‌داد، متهم است به اینکه پول‌هایی که دریافت کرده بود به خارج منتقل کند، از خانه‌اش کشف شده است. عدم شفافیت یعنی همین که حتی این پرونده به صورت علنی رسیدگی نمی‌شود.

۴- آیت الله آملی لاریجانی در مورد موسسات مالی اعتباری خبر داده بود که بخشی از پول‌های یکی از این موسسات به پاکستان رفته و بعد به شکل «دیگری» به ایران برگشته است. عراقچی گفته بود که عدم اجرای قوانین پولشویی باعث شده تا تروریست‌های دیگر مانند داعش امکان استفاده از سیستم مالی ما را داشته باشند.

۵- پرونده قائم مقام قالیباف چیست؟ نمی‌دانیم؟ دوازده پرونده از فساد آن به قوه قضائیه ارسال شده است. آیا می‌دانستید تمام این دوازده پرونده محرمانه است؟ این موضوع مخفی نیست. نجفی در مراسم تودیع و معارفه صراحتا به آن اشاره کرد.

۶- تا تاریخ ۱۴ مردادماه امسال، ۱۵ هزار نفر که سپرده‌های میلیاردی در موسسات اعتباری مالی ورشکسته داشتند برای دریافت و تعیین تکلیف پولشان رجوع نکردند. معنای این را متوجه می‌شویم؟ صاحبان این حساب‌ها چه کسانی هستند و چرا برای دریافت و یا تعیین تکلیف پولشان به بانک مرکزی مراجعه نکردند؟

۷ – موضوع اساسا پیوستن ایران به FATF نیست. تمام چیزهایی که در مورد «پیوستن ایران به FATF» شنیدید دور بریزید. هرکس به شما گفت ایران مشکل پیوستن به FATF را دارد بدانید چیزی از ماجرا نمی‌داند.

۸ – بحث پیوستن ایران به FATF یک فرآیند جداست و اصلا ایران را به عنوان عضو نمی‌توانند بپذیرند. پس مخالفان و موافقانی که می‌گویند مشکل پیوستن است یا ناآگاهند یا دروغگو.

۹ – دعوا بر سر «شفافیت مالی» است. موافقان نمی‌توانند واضح حرفشان را بیان کنند که دچار مشکل نشوند. مخالفان هم تعمدا بیان نمی‌کنند. برای همین دعوا به این سمت رفت که راه کمک به حماس و حزب الله بسته می‌شود. اما از خودتان بپرسید مگر لبنان با FATF همکاری نمی‌کند؟

چرا بخواهند منابع مالی حزب‌الله را از ایران کنترل کنند؟

۱۰- اساسا دعوا سر «اکشن‌پلنی» است که از ۴۲ بند آن که به ایران پیشنهاد شده در حال حاضر ۳۸ بند آن اجرا شده. دعوا بر سر چهار بندی است که مهمترین آن به نهاد زیرمجموعه FATF، یعنی FIU (نهاد اطلاعات مالی) بر می‌گردد. این نهاد می‌تواند از ایران منشا پول‌هایی را سئوال می‌کند ایران «ناچار» است‌ پاسخ دهد.

۱۱ – ضعف قوانین داخلی و عدم اجرای قوانین موجود مبارزه با پولشویی موجب شده تا فرصت پولشویی برای باندهای تبهکار ایجاد شود. تمام معاملات بالای ده هزار دلار در آمریکا به طور مشخص زیرنظارت دولت انجام میشود. اما در ایران هزاران نفر هستند که معاملات میلیون‌دلاری انجام می‌دهند اما دولت از منشا پول‌ها سئوال نمی‌کند.

۱۲- چون قوانین ایران نمی‌تواند منشا این پول‌ها را مشخص کند، FATF به ایران «اکشن پلنی» داده که باید آن را اجرا کند. معنای اجرای آن هم این نیست که بعد از آن ایران به بهشت سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود. خیر. تنها از «لیست سیاه» خارج می‌شوند. ایران تنها موضوع اصلی این لیست سیاه است.

۱۳ – دقت کنید که یکی از بزرگترین کارهای دولت روحانی تمرکز حساب‌های دولتی بود. وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح اعلام کرد که ۱۹ هزار حساب دولتی بسته شد. این حساب‌ها راه‌های فرار را برای مدیران دولتی باز می‌کرد. به عنوان مثال، در گزارش صدروزه نجفی از شهرداری تهران نشان می‌داد که شهرداران مناطق برای آنکه طلب‌های پیمانکاران را پرداخت نکنند پول‌ها را در حساب شخصی ریخته و حقوق پرداخت می‌کردند.

۱۴- اساسا ایران را به

عضویت FATF در نمی‌آورند. امروز هم در آخرین فرصت‌های خروج از لیست سیاه قرار داریم. دور آینده هیات رئیسه FATF که پاییز امسال انتخاباتش برگزار می‌شود کاندیداهای آن اسرائیل آمریکا و عربستان هستند. به عبارت روشن‌تر آخرین فرصت برای خروج از لیست سیاه همین روزهاست.

۱۵- موافقان که مهمترینش دولت است و باید زبان باز کند و از تراکنش‌های حساب‌های میلیاردی خبر بدهد. اما با سکوت و لابی پشت‌پرده سعی می‌کند ماجرا را حل کند. مخالفان آگاه اما جهت ماجرا را به سمت دیگری بردند.

۱۶- ما در شرایط باخت باخت قرار داریم که باید تصمیم بگیریم:

یا این سرطان فساد را جراحی کنیم (و تبعات آن را که می‌تواند تحریم‌های اشخاص خاص) باشد، بپذیریم. و یا اجازه دهیم سیستم به همین صورت ادامه دهد که طبعا علاوه بر ایجاد فساد مالی داخلی راه برای دور شدن ایران از نظام بین‌المللی فراهم می‌شود.

۱۷- من به شما می‌گویم برخلاف ادعای کیهان و کیهان‌نشینان، تمایل آمریکا این است که ایران را در همین حالت نگهدارد و رفته‌رفته از ایران کره شمالی جدید بسازد.

تمایل کیهانیان هم همین است. اما اگر در گذشته صراحتا اعلام می‌کردند، حالا ناچارند با دیدن سرنوشت کره شمالی سکوت کنند.

۱۸- متاسفانه شرایط تصمیم‌گیری بسیار سخت شده و فرصت بسیار کوتاه است. از همین روست که به نظر می رسد رهبری مانند سند ۲۰۳۰ که مشخصا به پای عدم اجرای آن ایستاد، در مورد این قوانین نمی‌ایستد.

برجام زمانی اجرا شد که رهبری، مجلس و دولت همکاری کردند. امروز هم فقط راه حل همین همکاری است،‌ و لاغیر.

۲۰- به احتمال فراوان این لایحه نیز با همان سازوکار که برجام در مجلس تصویب خواهد شد و شورای نگهبان هم آن را تایید می‌کند. یک عده‌ اما بیرون از آن ایستاده و مانند دلواپسان تا آخر دولت و مجلس را به خیانت متهم خواهند کرد.

(به ساده ترین بیان:

خزانه ای پر از طلا داریم و عده ای بهتر از ما در حالی که چراخ خاموش است در حال چپاول و غارت خزانه هستند و هر چه مردم می گویند چراغ را روشن کنید،

علاوه بر اینکه چراغ را روشن نمی کنند،

می گویند که: این نقشه استعمار است و هرکس چنین فکری کند خیانت کار است! FATF همان چراغی است که قرار است روشن شود.