ادعای دریافت پول و واسطه‌‌بازی در تقرر مقام‌های امنیتی هرات


شورای ولایتی هرات با انتقاد از بدتر شدن وضعیت امنیتی هرات و زون غرب کشور، تقرری‌ خودسر مقام‌های امنیتی از سوی حکومت مرکزی را عامل ایجاد ناامنی‌ها در این حوزه عنوان می‌کند. کامران علی‌زایی، رییس این شورا، ادعا دارد که مقام‌های امنیتی با پرداخت پول و واسطه‌‌بازی در پُست‌های نظامی مقرر می‌شوند و شایسته‌سالاری در تقرر آن‌ها وجود ندارد.

از سویی هم، معاون اول «ستر درستیز» وزارت دفاع ملی، در سفر به هرات، از تلاش طالبان برای ایجاد حکومت موازی در بخش‌هایی از کشور و بی‌اعتبار کردن حکومت منتخب سخن می‌زند. به گفته‌ی او، هراس‌افگنان با طرح‌ریزی برنامه‌های پیچیده در خارج از مرزهای کشور، تلاش دارند حکومت را تضعیف کنند.

با این همه، فرمانده جدید قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر در زون غرب کشور، بر تلاش برای تأمین امنیت شهرهای این زون، تأمین امنیت بزرگ‌راه‌ها و مسیرهای ارتباطی و مبارزه با هراس‌افگنان و باندهای مافیایی پافشاری دارد.

روز دوشنبه، سی‌ام سرطان، مراسم معرفی فرمانده جدید قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر در مقر این فرماندهی در هرات برگزار شد. کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات، در حضور مقام‌های ارشد امنیتی از بدتر شدن وضعیت امنیتی هرات و زون غرب کشور ابراز نگرانی کرد.

این مقام محلی افزود، تقرری خودسر مقام‌های امنیتی از سوی حکومت مرکزی مهم‌ترین عامل وخامت اوضاع امنیتی در هرات است و در گماشتن مقام‌های نظامی، با مقام‌های محلی هرات مشورت نمی‌شود. به ادعای او، برخی مسوولان ارشد امنیتی و آمران حوزه‌های امنیتی پولیس، با پرداخت پول و واسطه‌‌بازی در پُست‌های امنیتی گماشته می‌شوند و جز پیدا کردن پول، هدف دیگری ندارند و این مسأله سبب بروز مشکلات امنیتی شده است.

رییس شورای ولایتی هرات می‌گوید: «ما شاهد این هستیم که آمران حوزه‌ها و سمت‌ها و برخی پُست‌های کلیدی از طریق رقابت آزاد، لیاقت و استعداد نه، بلکه در بدل پول، وسیله و واسطه مقرر می‌شوند. یک آدمی که در بدل پول مقرر شود، هیچ شکی وجود ندارد که باید اول پولی را که مصرف کرده جمع‌آوری کند.»

آقای علی‌زایی هم‌چنان می‌افزاید، تصمیم‌های شورای نظامی هرات که طی دست‌کم ۴۰ روز گذشته با حضور شخص والی و مقام‌های ارشد نظامی نهایی شد، عملی نشده است و اعضای شورای ولایتی در نشستی مشترک با والی هرات و مقام‌های نظامی، این مسأله را بررسی می‌کنند.

در واکنش به گفته‌های رییس شورای ولایتی هرات، عثمان محبوبی، آمر امنیت فرماندهی پولیس هرات، می‌گوید تمام تقرری‌ها از سوی رهبری وزارت امور داخله انجام می‌شود و دریافت پول و واسطه‌‌بازی‌ای در کار نیست.

آمر امنیت فرماندهی پولیس هرات می‌گوید: «به هیچ وجه هیچ‌کس خودسر مقرر نمی‌شود، همه‌گی هم‌مسلکان ما که معرفی می‌شوند، از طریق کمیسیون پیژندتون وزارت داخله منظوری رسمی می‌گیرند.»

آقای محبوبی از اجرای طرح جدید امنیتی برای مهار جرایم در شهر هرات سخن می‌زند. به گفته‌ی او، بر‌اساس این طرح، دروازه‌های ورودی شهر به ‌گونه‌ی جدی کنترل می‌شود و پولیس ناامنی‌ها را مهار خواهد کرد.

از جانب دیگر، جنرال اقبال‌علی نادری، معاون «ستر درستیز» وزارت دفاع ملی، که برای معرفی فرمانده جدید قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر به هرات سفر کرده است، از تلاش طالبان برای تشکیل حکومت موازی در بخش‌هایی از کشور و بی‌اعتبار کردن حکومت منتخب مرکزی سخن می‌زند. به گفته‌ی او، طالبان در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و طی ماه‌های اخیر سال روان خورشیدی تلاش کرده‌اند بخش‌هایی از کشور را سقوط دهند، اما با مقاومت نظامیان ارتش، برنامه‌های‌شان ناکام ماند و به اهداف خود نرسیدند.

این مقام ارشد وزارت دفاع ملی می‌افزاید: «دشمنان مردم افغانستان» با وحشی‌گری، بر مساجد، عالمان دین، شفاخانه‌ها و افراد بی‌گناه حمله می‌کنند و هدف آنان ایجاد تفرقه و از میان بردن وحدت در افغانستان است، اما تاکنون در این راه ناکام مانده‌اند.

جنرال عبدالرووف ارغندیوال، فرمانده قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر، می‌گوید تأمین امنیت شهرهای زون غرب، بزرگ‌راه‌ها و مسیرهای ارتباطی و سرکوب هراس‌افگنان، مهم‌ترین اولویت‌های کاری او است.

آقای ارغندیوال می‌افزاید، مخالفان حکومت به دنبال منافع کلان خودشان هستند و برنامه‌های پیچیده را خارج از مرزهای کشور برای عملی کردن در افغانستان، طرح‌ریزی می‌کنند. از دید فرمانده قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر، باید به خورد و خوراک ارتشیان اهمیت داده شود، زیرا سربازان با شکم‌ گرسنه نمی‌توانند در میدان‌های نبرد دست‌آوردی داشته باشند.

داکتر داوود هاشمی، معاون والی هرات، بر افزایش هم‌آهنگی میان نیروهای امنیتی در حوزه غرب و هرات پافشاری دارد. او از فرمانده جدید قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر خواست که برای تأمین امنیت زون غرب، اعتماد مردم را کسب کند.

چندی پیش از آتش‌بس روزهای عید فطر میان طالبان و حکومت افغانستان، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی، در سفر به هرات گفته بود، صدای ما صدای صلح است و دولت از سال‌ها به این‌سو شعارش صلح بوده و خواهان صلح است، اما طالبان با لجاجت خود، دوام جنگ را خواسته‌اند.

همین چند روز پیش بود که حملات طالبان بر مواضع نیروهای امنیتی در ولایت‌های زون غرب افزایش چشم‌گیری یافت؛ حملات گوناگون بر نیروهای مرزی ارتش و پولیس در مسیر بزرگ‌راه هرات – اسلام‌قلعه و آتش زدن اجساد نظامیان ارتش و پولیس در ولسوالی بالامرغاب بادغیس، شدیدترین حملاتی بود که از سوی جنگ‌جویان طالبان بر نظامیان افغانستان انجام شد.

در چنین اوضاعی به نظر می‌رسد با افزایش تحرکات طالبان و تداوم حالت «دفاع فعال» از سوی نیروهای امنیتی کشور، فرمانده جدید قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر برای تأمین امنیت زون غرب، روزهای سختی پیش‌رو دارد و آزمون دشواری باید در این پُست سپری کند.