استقبال گسترده طالبان از پیروزی مجدد اردوغان

کاربران افغانستان در شبکه‌های اجتماعی نیز به پیروزی مجدد اردوغان و علاقمندی طالبان به انتخابات ترکیه توجه نشان داده‌اند و این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا طالبان خود نظام دموکراتیک و انتخابات ندارند.

تمیم عاصی، از فعالان توییتری و از مسئولان دولت پیشین در توییتی خطاب به طالبان نوشته: «چنان که به اردوغان تبریک می‌گویید اجازه دهید که افغان‌ها نیز رهبران خود را انتخاب کنند.»

محمد جلال، از چهره‌های رسانه‌ای طالبان در جواب او نوشته که «افغان‌ها در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ پیروز شدند» که اشاره به تسلط نظامی طالبان و سقوط نظام پیشین دارد.

آقای جلال در توییت دیگری نوشته که «برای مخالفان تنها یک کلمه دارد: بسوزید».

کاربر دیگری به نام جواد در توییتر نوشته است: «وجه مشترک جمهوریت و طالبان در ستایش دموکراسی برای دیگران، درجمهوریت اکثریت رهبران سیاسی، دموکراسی را برای زنان و مردان غیر ازخودشان می‌خواستند، رهبری طالبان به برایند انتخابات ترکیه که پیروزی مجدد اردوغان را رقم زد، از ته دل تبریک گفتند، اما ذره‌ای به آن باور و اعتقاد ندارند.»

در عین برخی چهره‌های ضد طالبان نیز پیروزی آقای اردوغان را به نفع مهاجران افغان در ترکیه خوانده‌اند.

صبغت احمدی، سخنگوی پیشین «جبهه مقاومت ملی» نیز در توییتی نوشته است که با پیروزی اردوغان «کمی خیال هموطنان» در ترکیه راحت شد.

او نوشته است: «مردم ترکیه رأی‌شان را بدون تأثیر پذیری از هیاهوی کشورهای دیگر به‌کار بردند؛ با پیروزی اردوغان کمی خیال هموطنان پناه گرفته‌ ما در ترکیه از شر طالبان اشغالگر راحت شد».

همراه با هواداران اردوغان در جشن پیروزی او برخی مهاجران افغان نیز با پرچم افغانستان به خیابان آمده و با آنها شادمانی کردند.
یک شهروند افغانستان-ترکیه‌ای هم برای بدست آوردن کرسی پارلمان از شهر استانبول در انتخابات پارلمانی نامزد شده بود.

📷 TMFA