دو روز پس از هشدار رئیس‌جمهور ایران، ملا برادر در فراه «بند بخش‌آباد» را افتتاح کرد

معاون رئيس‌الوزرای حکومت سرپرست افغانستان شنبه در فراه کار ساخت تونل‌های بند بخش‌آباد را افتتاح کرد.

ملا برادر گفته که برای افتتاح بند بخش‌آباد باید پارسال تلاش می‌شد تا امسال با ذخیره آب، از ضایع شدن آن جلوگیری می‌شد.

بند بخش‌آباد تنها دو روز پس از هشدار رئیس‌جمهور ایران افتتاح شده است.

دو روز پیش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سفری به استان سیستان‌وبلوچستان به طالبان هشدار داد که حقابه ایران را بدهد.

آقای رئیسی روز پنجشنبه (۲۸ ثور/اردیبهشت) همچنین تاکید کرد که طالبان باید این هشدار او را جدی بگیرند و «بعدا گلایه نکنند که به ما گفته نشد.»

تنها دو روز بعد از این هشدار رئیس جمهوری اسلامی، ملا برادر به غرب افغانستان در نزدیکی مرز ایران رفت و کار ساخت تونل‌های بند بخش‌آباد را افتتاح کرد.

ملا برادر در مراسم افتتاح این بند گفت: «امارت اسلامی حل مشکلات مردم ولایت فراه را مسئولیت خود می‌داند. ما باید سال پار سعی می نمودیم تا آب این بند را امسال ذخیره می‌کردیم و آب آن ضایع نمی‌شد، اما برای امارت اسلامی مشکلات فراوانی در کشور به میراث مانده است، که حل همه آنها در یک زمان ممکن نیست.»

براساس خبرنامه‌ای که دفتر معاون سیاسی رئیس‌الوزرای طالبان منتشر کرده، ملا برادر در این مراسم همچنین گفته است: «در مورد تکمیل کار باقی‌مانده بند بخش‌آباد، از امکانات دست داشته استفاده خواهیم کرد و از شرکت قراردادی هم می‌خواهم که با ایمان‌داری و حسن نیت امور محوله خویش را در این راستا به سر برساند.»

براساس خبرنامه طالبان، بند بخش‌آباد با داشتن ۵۰ کیلومتر طول از جناح راست و ۵۲ کیلومتر از سمت چپ، ظرفیت آبیاری ۶۸ هزار و ۵۹۰ هکتار زمین را دارد.

طالبان در خبرنامه خود نوشته‌اند کار ساخت این بند آغاز شده و در آینده نزدیک به پایان خواهد رسید.

این در حالی است که دولت پیشین افغانستان اعلام کرده بود که طالبان مانع کار ساخت‌وساز بند بخش‌آباد در ولایت فراه می‌شوند.