شورای چهره‌های سیاسی مخالف طالبان در پی گشایش دفتر سیاسی رسمی است

این شورا در یک جلسه آنلاین طرح خود موسوم به «نجات کشور از بحران» را ارائه کرد.

یونس قانونی، از چهره‌های جهادی و سیاسی که سابقه ریاست پارلمان افغانستان را داشته است، و اداره این جلسه را برعهده داشت، گفت: «امروز سال نو را با این پیام نو آغاز می‌کنیم».

در بیانیه‌ای که این شورا به رسانه‌ها فرستاده نیز تاکید شده که پس از تسلط طالبان «قانون اساسی و سایر قوانین مدنی نافذ در کشور تعطیل و بجای آن محاکم صحرایی و سلیقه‌ای طالبانی بر سرنوشت مردم افغانستان حاکم گردید.»

این رهبران در تبعید می‌گویند: «بحران انسانی در افغانستان در نتیجه سلطه طالبان به وجود آمده است.»

برخی چهره‌های سیاسی در جلسه امروز حضور نداشتند از جمله احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» که به مبارزه مسلحانه در چند ولایت با حکومت طالبان روی آورده است.

مهمترین سوال از این شورا که امروز طرح شد این بود که اگر طالبان وارد مذاکره نشود، دست به چه اقداماتی خواهند زد؟

در حالی که طالبان پیش‌تر هر نوع گفتگو با چهره‌ها و مقام‌های دولت پیشین در مورد ایجاد یک دولت فراگیر را رد کرده است و تنها از آنها می‌خواهد به زندگی عادی خود در کشور برگردند.

مارشال دوستم، معاون پیشین رئیس جمهوری، پس از این جلسه به بی‌بی‌سی گفت که تیم «حقانی و ملا یعقوب با او تماس گرفته‌اند.» اشاره وی به طرفداران سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله و ملا یعقوب پسر ملا محمد عمر (بنیانگذار طالبان) است که وزارت دفاع طالبان را اداره می‌کند.

او در جلسه گفت که به بخشی از طالبان، فرا رسیدن نوروز را تبریک می‌گوید.

گشایش دفتر رسمی سیاسی در خارج

این شورای چهره‌های سیاسی مخالف طالبان «گشایش دفتر رسمی مرکزی در یکی از کشورها و نمایندگی‌های آن در برخی کشورهای دیگر برای جریان‌های سیاسی مخالف طالبان» را نیز در نظر دارد.

بیشتر این چهره‌های سیاسی در ترکیه به سر می‌برند در حالی که آنکارا مناسبات نزدیکی با حکومت طالبان در کابل برقرار کرده است.

این جمع امیدوار است جامعه جهانی طرح آنها را جدی بگیرد. برخی از شرکت کنندگان خواستار کار عملی این شورا شدند.

قبلا نیز این چهره‌های سیاسی افغانستان جلسات آنلاین برگزار کرده بودند.

در هر حال، این شورا هدف خود را «ایجاد چتر واحد میان نیروهای مطرح سیاسی مخالف طالبان» و «ایجاد آدرس مشخص» ارتباطی میان طرف‌ها اعلام کرده است.

در بیانیه، شورا برای رسیدن به اهداف خود چهار مرحله در نظر گرفته است: «زمینه‌سازی برای مذاکرات، آغاز مذاکرات صلح، ایجاد دولت انتقالی و دولت انتخابی».

یونس قانونی، از چهره‌های سیاسی
یونس قانونی، از چهره‌های سیاسی گفت: امروز سال نو را با این پیام نو آغاز می‌کنیم

افزایش فشار بر طالبان برای «تمکین به گفتگو»

در حالی که برخی از آنها از جمله عطامحمد نور، از چهره‌های سیاسی بانفوذ گفت طالبان «گروهی است که با آن زبان مشترک در هیچ عرصه‌ای نمی‌توان یافت».

او از ایران و ازبکستان و چین نام برد که در پی منافع تجارتی با طالبان هستند در حالی که گروه‌های تندروی این کشورها مانند تحریک اسلامی ازبکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان «فعالند.»

برخی از اعضای این شورا قبلا گفته بودند در صورتی که طالبان حاضر به گفتگو برای تشکیل یک حکومت فراگیر نشود، آنها به مبارزه مسلحانه رو خواهند آورد.

اما در جلسه امروز، تنها بر تغییر رویکرد کشورهای منطقه، جامعه جهانی و مردم برای وارد کردن فشار بر طالبان برای مذاکره تاکید شد.

حضرت علی، یکی از فرماندهان پیشین جهادی در این جلسه گفت: «افغانستان را دنیا بازی داد. خارجی‌ها به دست خودشان افغانستان را ساختند و بعد خود به طالبان تسلیم کردند.»

او گفت این روند از زمان ایجاد دفتر طالبان در دوحه قطر در سال ۲۰۱۱ آغاز شد.

او تاکید کرد که در حالی جامعه جهانی می‌داند که «تروریست‌ها در افغانستان هستند چرا ماهانه پول [به کابل] می‌فرستند.»

هر هفته بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری/دالری نقد برای مصارف کمک‌های بشردوستانه به کابل می‌رسد که بانک مرکزی تحت کنترل طالبان بر روند دریافت این پول و تبدیل دلار به افغانی نظارت دارد.

این فرمانده جهادی خطاب به طالبان نیز گفت: «قبلا نیز حاکم شده بودید که قدرت را از دست دادید و پشت سر طالبان، داعش در حال آمادگی است.»

تساوی هویت انسانی زن و مرد «در قرآن آمده»

رئیس کمیته زنان «شورای مقاومت برای نجات افغانستان» نیز صحبت کرد

ضیاگل رضایی، رئیس کمیته زنان این تشکل گفت: «از آگست ۲۰۲۱ مردم ما از حقوق و آزادی‌های خود محروم شدند و در ناامن‌ترین شرایط به سر می‌برند و این وضعیت در مخالفت صریح اعلامیه‌ها و میثاق‌های بین‌المللی است».

به گفته او، حالا «هویت انسانی زنان افغانستان انکار شده است» در حالی که در آیات متعددی در قرآن تاکید بر «تساوی هویت انسانی زن و مرد دارد که سلب شده است».

او این طرح را جامع خواند و گفت در صورت همکاری مردم می‌تواند روزنه خوب و راه‌گشا باشد.