پامپئو: من با رهبران زیادی دیدار کردم، اما اشرف غنی بدترین‌شان بود

کتاب هرگز کوتاه نیا، نوشته مایک پامپئو، وزیر خارجه حکومت دانلد ترامپ به تازگی منتشر شده است.

وزیر خارجه اسبق امریکا در کتابش می‌گوید او با رهبران زیادی دیدار کرده و اشرف غنی بدترین‌شان بوده است.

مایک پامپئو نوشت: “غنی متقلبی تمام‌عیار بود که برای رسیدن به قدرت جان سربازان امریکا را هدر داد؛ هرگز آماده نبود برای کشورش ازخودگذری کند و خطر را بپذیرد. حالم را به‌هم می‌زد.”

او که در زمان ماموریتش به عنوان وزیر خارجه امریکا، پیمان صلح ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد، بخش‌هایی از این کتاب را به افغانستان اختصاص داده است.

آقای پامپئو نوشته است وقتی مذاکرات صلح با طالبان شدت گرفت، اشرف غنی همیشه یک مشکل بر سر راه مذاکرات بود.

“بدتر” از پوتین و کیم جونگ اون

مایک پامپئو در این کتاب می‌نویسد: “من با رهبران زیادی دیدار کردم، اما اشرف غنی بدترین‌شان بود. این را که می‌گویم، به خوبی منظور را توضیح می‌دهد وقتی ولادیمیر پوتین، شی جینگ پینگ و کیم جونگ اون (رهبران روسیه، چین و کوریای شمالی) در فهرست باشند.”

او در کتابش می‌گوید اشرف غنی و عبدالله عبدالله به باندهای فساد اجازه دادند که میلیون‌ها دالر از کمک‌های امریکا را دزدی کنند.

اشرف غنی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان در نیمه اگست ۲۰۲۱ از کابل فرار کرد و با گریختن او افغانستان به دست طالبان سقوط کرد. عبدالله عبدالله، شریک او در حکومت وحدت ملی بود و در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای غنی، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان شد.

مایک پاپمپئو درباره اشرف غنی می‌نویسد: “اشرف غنی، در میان رهبران افغان فاقد اعتبار بود و هرگز یک رهبر مناسب برای آن کشور جنگ‌زده و چند پارچه نبود.”

اشتباه امریکا درباره ارتش افغانستان

وزیر خارجه پیشین امریکا در فصل مربوط به افغانستان نوشته است که یکی از اشتباه‌های امریکا در افغانستان این بود که کوشید ارتشی به سبک ارتش امریکا در آن کشور بسازد. این استراتژی به باور آقای پامپئو درست نبود و کارایی نداشت.

به گفته مایک پامپئو، امریکا نیروهای امنیتی افغان را با استفاده از تجهیزات پیشرفته، از جمله استفاده از حملات هوایی، آموزش داد در حالی آن‌ها باید برای جنگ‌های چریکی و نبرد در در کوه‌ها آموزش می‌دیدند.

آقای پامپئو تصریح کرده است که نیروهای امنیتی افغان خوب می‌جنگیدند، اما از حمایت ساختاری ملکی حکومت افغانستان برخوردار نبودند، زیرا به گفته او، همه ساختارهای دولت را فساد احاطه کرده بود و اشرف غنی و عبدالله عبدالله اجازه دادند باندهای فساد میلیون‌ها دالر پول کمکی امریکا را دزدی کنند.

“غنی در امریکا دوستان بیشتری داشت تا افغانستان”

به باور وزیر خارجه اسبق امریکا، آقای غنی “در آمریکا، بیشتر از افغانستان دوستانی داشت”. او می‌گوید: من بارها برایش یادآوری کردم و سعی کردم او تغییر کند اما فایده نداشت.

مایک پامپئو در بخشی از این کتاب درباره رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نوشته است که اشرف غنی در میان مردم افغانستان و رهبران سیاسی این کشور، اصلا محبوبیت نداشت و فاقد اعتبار بود.

او می‌گوید: “هربار که با رهبران سیاسی و حتی نمایندگان طالبان دیدار می‌کردم، از غنی شکایت داشتند. غنی بیشتر عمر خود را در امریکا، سازمان‌های لابیگری واشنگتن، و حلقات سیاسی و اکادمیک امریکا گذرانده بود و رهبر مناسب برای افغانستان نبود”.

وزیر خارجه پیشین امریکا اخیراً نیز در مصاحبه‌ای گفت که اشرف غنی با روند صلح مخالف بود و در انتخابات بیشتر از رقیب خود تقلب کرد.

خروج از افغانستان

مایک پامپئو در کتابش نوشته است آمریکا در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که افغانستان دیگر تامین‌کننده منافع کاخ سفید نیست. به گفته او “امریکا به اهدافی که می‌خواست رسیده بود. از جمله کشتن رهبران القاعده. تا آن زمان حدود ۲۰۰ عضو القاعده در افغانستان حضور داشتند اما رهبران شان به ایران فرار کرده بودند.”

وزیر خارجه پیشین امریکا نوشته است که این کشور رهبران القاعده و شبکه‌های تروریستی را در مرزهای ایران و چین از بین می‌برد و این بیشتر به نفع آن کشورها بوده است. او نوشته است که برخی از نزدیکان دانلد ترامپ پیشنهاد کردند که حضور امریکا در افغانستان بیشتر در محور فعالیت نهادهای فعال مربوط به سازمان استخبارت امریکا، سیا، باشد؛ نه حضور پرهزینه نظامی.

مایک پامپئو تاکید کرده است که آقای ترامپ می‌خواست از افغانستان بیرون شود و در تلاش بود که در صورت نیاز یک واحد کوچک نظامی امریکا در افغانستان بماند و سازمان استخبارات مرکزی امریکا (CIA) فعالیت‌های تروریست‌ها را زیر نظر داشته باشد تا خطری برای آمریکا نباشند. با این حال، آقای پامپئو می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی امریکا با شیوه فاجعه‌باری از افغانستان بیرون شد.