صیقل؛ با ظهور نیروی سیاسی بدیل، تماس کشورها با طالبان کم می‌شود

محمود صیقل، نماینده سابق افغانستان در سازمان ملل در مصاحبه با افغانستان اینترنشنال گفت ایستادگی جبهه مقاومت، «طلسم شکست ناپذیری طالبان» را شکست داد.

این چهره نزدیک به جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود گفت نیروی بدیل سیاسی باعث خواهد شد که کشورها سطح تعامل با طالبان را کاهش دهند.

صیقل از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ نماینده افغانستان در سازمان ملل بود. او گفت که سوابق طالبان، به سازمان ملل و اعضای آن اجازه نمی‌دهد که طالبان را به رسمیت بشناسند.

کشورهای مهم منطقه با طالبان مناسبات سیاسی و اقتصادی محدود و غیررسمی برقرار کرده‌اند اما از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌اند.

صیقل مدعی شد که برخی کشورها با جبهه مقاومت نیز وارد تعامل شده‌اند، اما از ذکر نام این کشورها خودداری کرد. او به نقل از نمایندگان کشورهای دیگر گفت که آنها بنا به ضرورت با طالبان در تماس اند، اما « به محض این که یک ساختار سیاسی بدیل شکل بگیرد، شما خواهید دید که تعاملات با طالبان کم خواهد شد.»

به گفته این سفیر پیشین، کشورهای همسایه و منطقه به این نظر اند که طالبان نمی‌توانند امنیت و ثبات را به افغانستان بیاورند و تبدیل به تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان شده است.

صیقل نسبت به توانایی جبهه مقاومت برای کشاندن طالبان به پای میز مذاکره اطمینان دارد. هرچند نبردهای این جبهه به طور پراکنده عمدتا محدود به پنجشیر و اندراب است، اما محمود صیقل از تلفات بالای طالبان در نبرد با جبهه مقاومت خبر داد.

او گفت که برای تعیین نوع نظام سیاسی بعد از طالبان، «بهتر است به [آرای] مردم افغانستان مراجعه کنیم و رفراندوم داشته باشیم. تجربه تاریخی نشان داده که حکومت های متمرکز و قوی در افغانستان نتیجه نداده است.»

با این حال صیقل تاکید کرد که اولویت در مرحله فعلی «مبارزه با ظلم» طالبان است. به گفته او، «در مرحله اول تلاش‌ها این است که طالبان به پای میز مذاکره واقعی کشانده شود و اگر این کار صورت نمی‌گیرد چه کار کنیم که منتج به زوال طالبان شود.»