صندوق نجات کودکان: برخی از فعالیت‌های خود را همراه با کارکنان زن در افغانستان از سر گرفتیم

صندوق نجات کودکان می‌گوید برخی از فعالیت خود را در افغانستان از سر گرفته است.

این سازمان خیریه بین‌المللی که مقر آن در بریتانیا است در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در برخی جاهایی که از طالبان اطمینان قابل اتکا مبنی بر بازگشت «کامل و امن کارکنان زن» دریافت کرده است، فعالیت‌های خود را از سر گرفته است اما در مناطق دیگری از افغانستان که اطمینانی در این زمینه حاصل نکرده است، فعالیت‌های آن همچنان تعلیق خواهد بود. این نهاد افزوده: «چرا که حضور کارکنان زن برای فعالیت‌های ما یک امر اساسی است.»

پس از اعلام منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی از سوی وزارت اقتصاد طالبان، بیشتر سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی فعالیت‌های خود را به رسم اعتراض به این دستور، تعلیق کرده‌اند.

دیوید رایت، رئیس صندوق نجات کودکان گفته است: «در پی منع کار امدادگران زن که توسط وزارت اقتصاد (طالبان) در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ اعلام شد، صندوق نجات کودکان فعالیت‌های خود را متوقف کرد. کارکنان زن ما برای ارائه ایمن و موثر خدمات ضروری هستند و ما نمی‌توانیم بدون آنها فعالیت کنیم. زنان، ۵۰ درصد نیروی کار ما را تشکیل می‌‌دهند و برای دسترسی به زنان و دختران بسیار مهم هستند.»

او افزوده است: «در حالی که بیشتر برنامه‌های ما در حالت تعلیق باقی مانده‌اند، ما در حال شروع مجدد برخی از فعالیت‌ها از جمله در زمینه بهداشتی، تغذیه و برخی از خدمات آموزشی هستیم که در آن تضمین‌های واضح و قابل اعتماد از مقامات مربوطه [طالبان] دریافت کرده‌ایم که کارکنان زن ما ایمن خواهند بود و می‌توانند بدون هیچ مانعی کار کنند.»

رئیس سازمان نجات کودکان می‌گوید با این حال، با وجود ممنوعیت کلی کار زنان که هنوز پابرجاست، سایر فعالیت‌های این سازمان که کارکنان زن اجازه بازگشت به کار را نیافته‌اند، در حالت تعلیق باقی می‌ماند.